Európske krajiny sa snažia presvedčiť ľudí, aby prešli z áut so spaľovacím motorom na elektrické. Európa dnes podľa Medzinárodnej energetickej agentúry predáva 10-krát viac elektrických áut ako pred šiestimi rokmi, no jej vozový park sa čistí príliš pomaly, aby splnil klimatické ciele.
Tento prechod má však aj svoje problémy. Vlády na celom kontinente zápasia s cenovkou elektrických vozidiel, ktoré sú o niekoľko tisíc eur drahšie ako porovnateľné vozidlá, ktoré spaľujú fosílne palivá. „Dozvedeli sme sa, že nestačí len stimulovať nákup a vlastníctvo elektrických vozidiel,“ povedala Julia Poliscanova, analytička skupiny pre dopravu a životné prostredie a dodala: „Súčasne musíte odrádzať od nákupu konvenčných áut.“
Posun EÚ k čistejším autám je súčasťou jej prísľubu, že do konca desaťročia zníži znečisťovanie planéty o 65 % v porovnaní s úrovňou z roku 1990 a do roku 2045 dosiahne čistú nulu. EÚ plánuje do konca dekády znížiť emisie áut o 55 % v porovnaní s úrovňou z roku 2021 a do roku 2035 na nulu. Zákazníkov však odrádza vysoká počiatočná cena elektromobilov, aj keď sa v budúcnosti vyplatia nižšie prevádzkové náklady.
Krajiny v celej Európe ponúkajú zákazníkom finančné stimuly na nákup čistejších áut. Podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) ponúka 21 z 27 členských štátov EÚ daňové úľavy pri kúpe auta s nízkymi emisiami CO₂, zatiaľ čo 20 ponúka peniaze na pomoc pri kúpe.
Rumunsko ponúka ľuďom, ktorí si kupujú elektrické vozidlo, až 11 500 eur. Belgicko má stimuly pre firemné autá, ktoré tvoria väčšinu jeho predaja nových áut a slúžia ako kanál na trh s ojazdenými vozidlami, ktorý si môže dovoliť viac ľudí. Taliansko a Španielsko prispievajú na náklady na infraštruktúru na nabíjanie elektrických vozidiel. Francúzsko ponúka nákupný bonus 5 000 eur a oslobodzuje elektrické vozidlá od sankcií na základe hmotnosti.
„Nie je to dokonalé, ale to, čo Francúzi robia, ide naozaj správnym smerom,“ povedala Poliscanova. V snahe presvedčiť chudobnejšie domácnosti, aby používali elektrické autá, Francúzsko oznámilo plány na schému sociálneho lízingu, ktorá by umožnila „tým, ktorí to najviac potrebujú“ prenajať si elektrické auto za 100 eur mesačne.
V Nemecku medzitým vláda znížila dotácie na elektrické vozidlá, pretože počet ľudí, ktorí si ich kupujú, prudko vzrástol. Nie je však udržateľné poskytovať také vysoké dotácie ako v minulosti. Podľa odborníkov je možnou cestou prispievať na budovanie nabíjacej infraštruktúry aj jednotlivcom.