Nástup do školy je ideálny čas, kedy začať u detí s vreckovým. Vďaka nemu si uhradia drobné výdavky a získajú základné finančné návyky, čím si osvoja základy finančnej gramotnosti. Dieťa sa tak naučí hospodáriť so svojimi peniazmi, spočítať si, koľko na čo potrebuje, sporiť si a plánovať výdavky, priblížila odborníčka na osobné financie Monika Šmýkalová.
Aby dieťa pochopilo základné princípy hospodárenia, s hodnotou peňazí sa potrebuje zoznámiť postupne. Napríklad pri predškolákovi stačí v prvom kroku ukázať, ako fpeniaze vyzerajú, načo slúžia, že odkladaním sa kopia a naopak, míňaním miznú. „S ozajstným vreckovým odporúčam začať od šiestich rokov, teda od nástupu na základnú školu. Výška by sa mala následne zvyšovať s pribúdajúcim vekom,“ uviedla Šmýkalová.
Malým školákom vo veku do desať rokov stačí podľa nej suma od jedného do troch eur na týždeň. Starším deťom od troch do piatich eur na týždeň. Mesačné vreckové pre stredoškoláka by malo byť do 30 eur, vyčíslila odborníčka.
Zdôraznila, že o vreckovom sa treba s dieťaťom rozprávať. Prvým krokom je určenie jeho výšky a pravidiel, na aký účel sa môže míňať. „Školákovi treba vysvetliť, že nie všetky peniaze, ktoré dostane, musí minúť. Je dobré, keď si časť dokáže ušetriť a z ušetreného si kúpi napríklad vysnívanú knižku alebo hračku. Dieťa to motivuje a vytvára uňho návyk rozumného hospodárenia s vlastnými peniazmi,“ vysvetlila Šmýkalová. Prváčikovi a mladším žiakom je vhodnejšie dávať vreckové v hotovosti. Na vlastný účet a platobnú kartu je dieťa pripravené neskôr, na druhom stupni základnej školy.
S deťmi sa treba porozprávať aj o tom, ako účet a platby fungujú. A to nielen z technickej a bezpečnostnej stránky, ale aj z pohľadu správneho hospodárenia. Banky ponúkajú pre deti rôzne zvýhodnené účty, ktorých súčasťou je často sporenie či ďalšie služby ako poistenie alebo platobná karta so zaujímavým dizajnom.