„To, čo je potrebné v skutočnosti riešiť, je zmena organizácie práce, najmä pracovného času vodičov, zlepšenie ich pracovných podmienok a mzdového ohodnotenia. Už dnes sú mnohí vodiči na pokraji fyzického aj psychického vyčerpania,“ upozornila predsedníčka Rady OZ KOVO Monika Benedeková.
Vodiči sa podľa ich zástupcov rozhodujú pre odchod do predčasného dôchodku najmä pre fyzickú a psychickú opotrebovanosť, spôsobenú nadmerným preťažovaním a náročnými pracovnými podmienkami súvisiacimi najmä s organizáciou pracovného času.
„Dopravcami navrhovanú možnosť pracovať aj popri predčasnom dôchodku považujem za nesystémové riešenie, ktorým by sa ťarcha problému preniesla na štát v podobe platenia predčasných penzií vodičom, ktorí by zároveň mali príjem zo zamestnania,“ povedala Benedeková. Takáto možnosť by sa podľa nej musela týkať všetkých predčasných dôchodcov, nielen vodičov, čo by zrejme záujem o predčasné penzie ešte zvýšilo a spôsobilo akútny nedostatok zamestnancov aj v iných profesiách, a tým aj tlak na verejné financie.
OZ KOVO považuje za nevyhnutné hľadať dlhodobo udržateľné riešenia v sociálnom dialógu medzi odbormi, dopravcami a samosprávnymi krajmi ako objednávateľmi prímestskej autobusovej dopravy. A to tak, aby sa zvýšila celková atraktivita tohto odvetvia aj pre mladých ľudí, prichádzajúcich na trh práce. V opačnom prípade bude budúcnosť tohto povolania ohrozená.