Odborový zväz navrhuje obnovenie odvetvového kolektívneho vyjednávania v autobusovej doprave aj revíziu zákona o organizácii pracovného času v doprave s cieľom zosúladenia osobného a pracovného života. Reforma vzdelávania by mala umožniť získať vodičské oprávnenie ako súčasť výuky, zmeny v systéme odmeňovania zabezpečiť spravodlivé mzdy a intenzívnejší sociálny dialóg zvýšiť atraktivitu tejto profesie.
Odborári dlhodobo upozorňujú na nepriaznivé pracovné podmienky vodičov autobusov, najmä na vysoký počet hodín na pracovisku alebo v pohotovosti, ako aj na nedostatok odpočinku, neadekvátne mzdové ohodnotenie, či na výrazný podiel nadčasovej práce, klesajúci záujem o túto profesiu. Pripomínajú aj vysoké náklady na získanie vodičského oprávnenia, nedostatočné spoločenské uznanie tejto profesie, stupňujúcu sa psychickú záťaž a stúpajúci počet fyzických útokov na vodičov.
„Počet hodín, ktoré vodiči denne strávia nielen šoférovaním, ale aj čakaním medzi spojmi, vysoko presahuje 40 hodín týždenne. Ich pracovný deň často začína o štvrtej ráno a nekončí pred 22. hodinou. Za 40 rokov, odpracovaných v profesii vodič, je tak skutočný počet rokov, strávených v práci, oveľa vyšší ako deklarované číslo,“ priblížila mediálna zástupkyňa OZ KOVO Anita Fáková.
Podľa odborárov ani schválené zníženie veku na získanie vodičského oprávnenia na autobus z 24 na 21 rokov nezvýšilo záujem uchádzačov o profesiu vodiča. „Zamestnávanie cudzincov, často bez základnej znalosti slovenského jazyka, je len slabou náplasťou, pretože aj cudzinci, ak sa už rozhodnú pre prácu vodiča, tak skôr v blízkom Rakúsku či Nemecku, kde môžu pracovať za lepších podmienok, pričom mnohí preferujú skôr nákladnú dopravu pred osobnou,“ dodala Fáková.
Dlhodobá absencia sociálneho dialógu na odvetvovej úrovni bez možnosti harmonizovať pracovné podmienky pre celé odvetvie podľa OZ KOVO viedla postupne k ich erózii a narastaniu rozdielov a sociálnych nerovností na regionálnej aj podnikovej úrovni.
Agentúra SITA osloví Zväz autobusovej dopravy.