Valeanová oznámila, že predstavitelia EÚ teraz skúmajú podrobnosti ohľadom toho, "čo sa na trhu presne deje a prečo". Európska komisia nemá právo ceny leteniek regulovať. Jej kroky však zvyšujú tlak na aerolinky v súvislosti so zdražovaním leteniek, za ktorým stojí rast dopytu po cestovaní a problémy s nedostatkom dopravných kapacít, píše Financial Times.
Priemerné ceny leteniek v Európe boli podľa údajov EÚ tento rok v lete o 20 až 30 percent vyššie ako v roku 2019. Valeanová uviedla, že neplánuje zasahovať do fungovania trhu s leteckou dopravou, Európska komisia však podľa nej potrebuje podrobnejšie údaje o faktoroch, ktoré viedli k zdraženiu leteniek.
"Stále to vyšetrujeme, pretože nemáme úplné a podrobné vysvetlenie," uviedla eurokomisárka. Komisiu podľa nej okrem iného znepokojuje, že vyššie ceny leteniek by mohli podkopať dostupnosť okrajových regiónov EÚ, napríklad ostrovov, ktorých spojenie so zvyškom EÚ je od leteckej dopravy závislé.
Aerolinky majú v EÚ pri stanovovaní cien leteniek voľnú ruku. Liberalizovaný trh s leteckou dopravou podľa denníka dlhodobo znižuje ceny leteniek, tohtoročný nárast dopytu spoločne s nedostatkom lietadiel však viedol k zdražovaniu. Ceny leteniek tlačia nahor aj rastúce náklady na pohonné hmoty a zamestnancov, píšu Financial Times.
Valeanová vyjadrila obavu, že ceny leteniek zostanú na vyšších úrovniach, a to v dôsledku nerovnováhy medzi dopytom po cestovaní a obmedzenou ponukou nových lietadiel. "Očakávame, že kapacity neporastú rovnakým tempom ako dopyt," uviedla.