„V záujme zabezpečenia vyplácania dôchodkov do budúcnosti aj vzhľadom na zhoršujúcu sa demografiu sa nesmú zvyšovať dôchodkové prísľuby bez adekvátneho nového trvalého zdroja financovania," zdôrazňuje šéf rozpočtovej rady. Navrhované zmeny, napriek takmer zrušeniu rodičovského dôchodku, tento systém podľa neho ešte viac ohrozia. V nasledujúcich rokoch totiž môžu vytvoriť nekryté financovanie v objeme 200 až 300 miliónov eur ročne.
„Medializovaný trinásty dôchodok totiž bude valorizovaný, zatiaľ čo doterajší nebol. De facto by sa tak cenovka za túto zmenu vyšplhala k porovnateľnej sume, akú stojí aktuálne vyplácaný rodičovský dôchodok," povedal.
Podľa predsedu RRZ pritom nie je jasný dôvod pre takéto navyšovanie nesystémového trinásteho dôchodku. Tradične bola táto dávka prezentovaná ako špeciálna výpomoc najmä pre nízkopríjmových dôchodcov.
„Ak teda zvýšenie solidarity malo byť cieľom trinásteho dôchodku, správnejšie by bolo prenastaviť mechanizmus samotného výpočtu dôchodku bez zavedenia samotného trinásteho dôchodku," odporúča. Ad hoc pravidlo fixnej sumy je totiž len jedným z riešení a nijako nenadväzuje na súčasný výpočet dôchodku, kde sa určitým pomerom kombinuje zásluhovosť a solidarita.
„Na jednej strane fixná suma, prirodzene, znamená vyšší percentuálny nárast príjmu pre chudobnejších dôchodcov. Predchádzajúca vláda však túto solidaritu medzitým oveľa viac zvýraznila a to bez toho, aby navyšovala celkové náklady trinásteho dôchodku," upozorňuje Tóth. Najchudobnejší dôchodcovia totiž dostávajú 300 eur a, naopak, dôchodcovia s najvyšším príjmom len 50 eur.