Pre nárast nákladnej dopravy bol v nedeľu v noci (12. 11.) obmedzený presun kamiónovej dopravy na východnej hranici Slovenska. Kolóny sa vytvárali nielen pred hraničným priechodom Vyšné Nemecké, ale aj v prihraničných oblastiach.
Na problémy spojené s uvoľnením pravidiel a podmienok pre ukrajinských dopravcov po vypuknutí vojny na Ukrajine upozornilo minulý týždeň aj Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD Slovakia. Tiež vyzývali, aby boli zavedené naspäť pravidlá podľa medzinárodných zmlúv a vykonávali sa kontroly udelených povolení pre komerčné prepravy, s výnimkou humanitárnych a charitatívnych prepráv.
Rezort dopravy pre TASR reagoval, že vzniknutú situáciu vníma a spolupracuje s rezortmi vnútra a financií na príprave spoločnej akcie, ktorej súčasťou budú kontroly jednotlivých vozidiel stojacich pred hraničným priechodom Vyšné Nemecké.
"Momentálne platí dohoda v rámci celej Európskej únie o tom, že povolenky sa nevyžadujú, a to až do 30. júna 2024. Začiatkom decembra bude v Bruseli Rada ministrov, kde minister dopravy navrhne prehodnotenie tohto rozhodnutia. Masívny nárast počtu prepráv na území Európskej únie ukrajinskými dopravcami je na úkor európskych dopravcov, čo negatívne vplýva na hospodárstvo Európskej únie," uviedlo Ministerstvo dopravy SR.
Poľskí vodiči kamiónov od pondelka (6. 11.) blokujú na protest proti liberalizácii pravidiel EÚ pre ukrajinských vodičov poľsko-ukrajinské hraničné priechody. Požadujú zavedenie komerčných povolení pre ukrajinské firmy s výnimkou tých, ktoré prevážajú humanitárnu pomoc a vojenskú výzbroj. Žiadajú tiež pozastavenie povolení na prevádzku pre firmy, ktoré vznikli po vypuknutí vojny na Ukrajine.