Zmeny v nákupnom správaní Slovákov za posledných 30 rokov
- Slováci majú možnosť nakupovať online- E-shopy sa stali za posledné desaťročia vhodným doplnkovým predajným kanálom pre kamenné predajne.
- Z nakupovania zážitok - Aj preto na popularite za posledné desaťročia získali nákupné centrá, ktoré pod jednou strechou ponúkajú nielen nakupovanie, ale aj možnosť stravovania sa, zábavy, relaxu či stretávania sa s rodinou a priateľmi.
- Nákupná turistika do zahraničia - Túto možnosť využívajú najmä ľudia z prihraničných oblastí. Pre našu ekonomiku to však nie je dobrá správa.
- Uvedomelejší prístup k nakupovaniu - Viac sa hovorí o snahe nevytvárať zbytočný odpad, neplytvať energiami, a teda aj pri nakupovaní čo najmenej ekologicky zaťažovať našu planétu.
- Zmeny vo svete financií - Československo bolo pred revolúciou hotovostnou ekonomikou. Výnimkou boli azda iba sporožírové účty, ktoré neskôr slúžili napríklad na zaplatenie inkasa. Populárne boli vkladné knižky. Dnes prevláda platba kartou a k dispozícii máme množstvo sporiacich produktov. Kedysi bolo takmer nemožné investovať do zlata či fi remných akcií a dlhopisov oproti tomu, ako je to dnes.
Kedysi poradovníky, dnes hypotéky
- Do roku 1989 sa byty prideľovali do veľkej miery zdarma alebo stáli 20- až 40-tisíc Kčs. V súčasnosti je už čakanie v poradovníkoch minulosťou, za posledné desaťročia vznikol štandardný trh s bývaním a záujemcovia si môžu vyberať z podstatne širšej ponuky. Ceny bytov však vzrástli niekoľkonásobne na desiatky až stovky tisíc eur. Dnes tak na kúpu nehnuteľnosti musíme pracovať oveľa dlhšie ako pred revolúciou. Kým v roku 1989 jeden štvorcový meter vychádzal na 5 dní strávených v práci, v súčasnosti je to osemnásobne viac - vyše 40 dní. Bez hypotéky či úveru na bývanie sa dnes mnohé slovenské domácnosti pri kúpe nehnuteľnosti nezaobídu.