Aj keď sa na dovolenku v Bulharsku tešili a riadne ju zaplatili, nepôjdu nikam. Ďalších 55 Slovákov sa musí domov vrátiť autobusom. Popradská cestovná kancelária Darne, ktorá má dlhoročnú tradíciu, oznámila v pondelok večer úpadok.
Desiatky Slovákov sa o krachu cestovky dozvedeli počas dovolenky v Bulharsku. „Som tu s kamarátmi a cítime sa ako stroskotanci. Nemáme peniaze ani na jedlo. Poisťovňa nám oznámila, že sa môžeme domov vracať až 38 hodín autobusom, namiesto 2 hodín lietadlom. Pobyt pri mori sa nám skráti a pritom prídeme až o deň neskôr,“ povedal znechutene Vladimír Mlynský zo Svitu, ktorý je ubytovaný v letovisku Kiten v penzióne Mária.
Vladimír Švejkovský ubytovaný v tom istom penzióne si myslí, že cestovka už dávno vedela, že skrachuje. „Mám to od známej, ktorá robí na colnici na popradskom letisku. Počas celého pobytu boli služby hrozné. Som rád, že ideme domov,“ povedal pre Nový Čas.
Cestovka Darne pôsobí na dovolenkovom trhu už dve desiatky rokov. Včera ráno boli jej dvere na Námestí sv. Egídia v Poprade zatvorené. Nedalo sa dovolať ani na telefónne čísla uvedené na internetovej stránke, ktorá fungovala v utorok približne do druhej hodiny popoludní. Majiteľku cestovky videli naposledy v kancelárii v pondelok večer, keď už vedela o osude svojej firmy. „Bola z toho veľmi nešťastná a mrzelo ju, že to tak nešťastne dopadlo,“ povedal jeden zo susedov v budove, kde sídli aj Darne.
Oznámenie o úpadku cestovky dostala v pondelok v neskorých večerných hodinách Allianz - Slovenská poisťovňa. „Táto cestovná kancelária má uzatvorené poistenie zájazdu pre prípad úpadku na poistnú sumu 82-tis. €,“ uviedol Artur Šturmankin z poisťovne. V čase oznámenia úpadku bolo podľa Štumarkina v Bulharsku 55 klientov. „O ľudí uviaznutých v Bulharsku sa okamžite začala starať naša asistenčná služba,“ priblížil. Prevoz klientov na Slovensko je zabezpečený na stredu 9. júla autobusovou prepravou.
Turisti, ktorí ešte za hranice nevycestovali, sú povinní vznik škodovej udalosti oznámiť písomne poisťovni. „Je potrebné predložiť hlásenie poistnej udalosti, zmluvu o obstaraní zájazdu a doklad o zaplatení,“ uzavrel Šturmankin. „Vybavenie takejto poistnej udalosti má lehotu do 6 mesiacov, no zväčša sa to stihne za dva až tri mesiace,“ informoval Ivan Šidla z cestovnej agentúry Invia, ktorá s Darne spolupracovala. To je však príliš dlhý čas a ľudia šetriaci si na letnú dovolenku celý rok sa k svojim peniazom môžu dostať až začiatkom jesene.
Stanislav Macko, Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA)
- Spoločnosť Darne nám v pondelok v noci poslala oficiálnu správu o úpadku. Podľa našich informácií majú 120 klientov, ktorí si zájazd už objednali, ale pre úpadok nevycestujú. Tí musia požiadať poisťovňu o náhradu škody. Vzhľadom na výšku poistky a počet klientov by suma mala stačiť na pokrytie všetkých nárokov. V Bulharsku bolo celkovo 55 klientov zo Slovenska. Malá časť priletela na letisko Košice a Sliač v utorok. Ostatných 47 cestujúcich prepravia domov autobusom v stredu.