V roku 1996 debutoval model LX, o dva roky neskôr bola ponuka rozšírená o prvé SUV v prémiovom segmente – model RX, ako aj o ponuku značky vo veľmi konkurenčnom segmente D Premium – model IS. Najmenší sedan z radu Lexus sa rýchlo stretol s celosvetovým úspechom a výrazne prispel aj k úspechu dynamicky sa rozvíjajúcej značky. Od jeho debutu na trhu sa na celom svete predalo takmer 1,3 milióna exemplárov všetkých generácií tohto auta. Je to štvrté najobľúbenejšie auto v histórii značky Lexus po RX (3,8 milióna predaných exemplárov), ES (3,1 milióna exemplárov) a NX (1,3 milióna exemplárov).
Tri generácie sedanu so zadným pohonom
Štvordverový sedan, uvedený do výroby a predaja v roku 1998, bol radovo umiestnený pod modelom GS a bol japonskou odpoveďou na autá nemeckých výrobcov. V roku 1999 sa model dostal aj do Európy. IS sa vyznačoval výkonnými šesťvalcovými radovými motormi, ktoré prenášali výkon na zadné kolesá, presným riadením a dobrou ovládateľnosťou aj na nerovných cestách. Vozidlo sa vyznačovalo nielen športovým charakterom pohonnej sústavy a podvozku, ale aj dizajnom karosérie s priehľadnými tienidlami zadných svetiel a zaujímavým dizajnom interiéru. Ten obsahoval množstvo jedinečných detailov, ako sú budíky, ktorých usporiadanie pripomínalo exkluzívny chronometer. Prvá generácia IS bola vysoko oceňovaná aj vďaka sedadlám, ktoré dokonale podopierali telo v zákrutách, ako aj za bohatú štandardnú výbavu.
V roku 2006 debutovala druhá generácia IS
Auto bolo dlhšie a širšie ako jeho predchodca, no vďaka rozsiahlemu použitiu hliníka v konštrukcii narástla hmotnosť len o 50 kg. Auto malo stále športovo ladený podvozok s viacprvkovým zavesením vzadu. Jeho dizajnéri vychádzali z konceptu L-finesse, ktorý sa predtým používal v modeloch GS a LS. Auto si zachovalo klasický systém pohonu, no pod kapotou boli motory V6 a na niektorých trhoch sa IS ponúkal dokonca so štvorvalcovým motorom. Bola to zároveň prvá a posledná generácia, v ktorej bolo možné zvoliť si dieselový motor.
Rok 2013 priniesol najväčšiu revolúciu v histórii modelu
Hoci sa pohon stále prenášal na zadné kolesá, najväčšia zmena sa udiala pod kapotou. Okrem variantov so štvorvalcami a motormi V6 sa v ponuke prvýkrát objavila aj hybridná verzia. IS 300h mal celkový výkon 223 k a najnižšiu spotrebu paliva zo všetkých verzií (od 4,2 l/100 km). Odkazy na predchodcov boli jasné, no celý dizajn bol starostlivo prepracovaný, aby bolo auto ešte konkurencieschopnejšie. Zväčšil sa kufor aj priestor na zadnom sedadle a vďaka použitiu laserového zvárania a štrukturálnych lepidiel sa konštrukcia stala tuhšou, čo sa premietalo do ešte lepšej ovládateľnosti. Vodič si mohol zvoliť jazdné režimy pomocou Drive Mode Select. Štýl bol rozvinutím konceptu LF-CC a charakteristická bola nielen výrazná predná maska chladiča, ale aj svetlá v tvare písmena L. Kokpit vodiča bol inšpirovaný superšportom Lexus LFA.
V roku 2021 prešiel Lexus IS zmenami, no pre rastúci záujem o autá s karosériou SUV bol tento model z európskej ponuky Lexusov stiahnutý.
Jedinečné verzie
V prípade modelu IS sa značka Lexus nebála experimentov. Pri príležitosti prvej generácie auta bolo predstavené jediné kombi v histórii značky. Päťdverový Lexus IS SportCross dodal modelu viac lifestylový charakter a rozšíril ponuku o praktickejšiu verziu.
IS mal aj svoju skutočne športovú inkarnáciu. V roku 2007 debutoval IS F, vysokovýkonný sedan. Bol to prvý model zo športovej F línie značky. Tím inžinierov pod vedením Yukihiko Yaguchi prepracoval odpruženie a podvozok, použil výkonnejšie brzdy a vybavil auto atmosférickým 5-litrovým motorom V8 s výkonom 423 HP, ktorý zrýchlil auto z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy. Auto bolo testované na okruhoch Fuji Speedway v Japonsku a na slávnom nemeckom okruhu Nürburgring. V roku 2021 sa do modelu vrátil 5-litrový motor. IS 500, ktorý je ponúkaný iba na americkom trhu, má 480 koní.
V roku 2008 získala druhá generácia IS karosériu kabriolet. Použitá bola skladacia pevná strecha, ktorá bola elektricky ovládaná a celá procedúra trvala 20 sekúnd. Išlo vo svojej dobe o najrýchlejšie fungujúcu trojdielnu strechu na svete. Auto malo zväčšený zadný previs, aby sa do neho zmestila skladacia konštrukcia strechy a poskytovalo pohodlie až štyrom pasažierom, ako aj veľký priestor v kufri. IS C zaujal aj nízkym koeficientom odporu vzduchu (Cx = 0,29). Jednou z kľúčových otázok pre inžinierov bolo obmedzenie turbulencií vzduchu v priestore pre cestujúcich pri jazde s otvorenou strechou. Vhodnú teplotu zabezpečovala klimatizácia, ktorá po zložení strechy automaticky prispôsobovala prúdenie vzduchu rýchlosti auta.