Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
24.11.2023 00:00 | PR články
PR článok

Lexus IS: Tri generácie a viac ako milión predaných exemplárov

Lexus začal koncom 20. storočia rozširovať svoj modelový rad. Model Lexus IS má 25 rokov.

V roku 1996 debutoval model LX, o dva roky neskôr bola ponuka rozšírená o prvé SUV v prémiovom segmente – model RX, ako aj o ponuku značky vo veľmi konkurenčnom segmente D Premium – model IS. Najmenší sedan z radu Lexus sa rýchlo stretol s celosvetovým úspechom a výrazne prispel aj k úspechu dynamicky sa rozvíjajúcej značky. Od jeho debutu na trhu sa na celom svete predalo takmer 1,3 milióna exemplárov všetkých generácií tohto auta. Je to štvrté najobľúbenejšie auto v histórii značky Lexus po RX (3,8 milióna predaných exemplárov), ES (3,1 milióna exemplárov) a NX (1,3 milióna exemplárov).

Otvoriť galériu
Zdroj: Toyota

Tri generácie sedanu so zadným pohonom

Štvordverový sedan, uvedený do výroby a predaja v roku 1998, bol radovo umiestnený pod modelom GS a bol japonskou odpoveďou na autá nemeckých výrobcov. V roku 1999 sa model dostal aj do Európy. IS sa vyznačoval výkonnými šesťvalcovými radovými motormi, ktoré prenášali výkon na zadné kolesá, presným riadením a dobrou ovládateľnosťou aj na nerovných cestách. Vozidlo sa vyznačovalo nielen športovým charakterom pohonnej sústavy a podvozku, ale aj dizajnom karosérie s priehľadnými tienidlami zadných svetiel a zaujímavým dizajnom interiéru. Ten obsahoval množstvo jedinečných detailov, ako sú budíky, ktorých usporiadanie pripomínalo exkluzívny chronometer. Prvá generácia IS bola vysoko oceňovaná aj vďaka sedadlám, ktoré dokonale podopierali telo v zákrutách, ako aj za bohatú štandardnú výbavu.

Otvoriť galériu
Zdroj: Toyota

V roku 2006 debutovala druhá generácia IS

Auto bolo dlhšie a širšie ako jeho predchodca, no vďaka rozsiahlemu použitiu hliníka v konštrukcii narástla hmotnosť len o 50 kg. Auto malo stále športovo ladený podvozok s viacprvkovým zavesením vzadu. Jeho dizajnéri vychádzali z konceptu L-finesse, ktorý sa predtým používal v modeloch GS a LS. Auto si zachovalo klasický systém pohonu, no pod kapotou boli motory V6 a na niektorých trhoch sa IS ponúkal dokonca so štvorvalcovým motorom. Bola to zároveň prvá a posledná generácia, v ktorej bolo možné zvoliť si dieselový motor.

Otvoriť galériu
Zdroj: Toyota

Rok 2013 priniesol najväčšiu revolúciu v histórii modelu

Hoci sa pohon stále prenášal na zadné kolesá, najväčšia zmena sa udiala pod kapotou. Okrem variantov so štvorvalcami a motormi V6 sa v ponuke prvýkrát objavila aj hybridná verzia. IS 300h mal celkový výkon 223 k a najnižšiu spotrebu paliva zo všetkých verzií (od 4,2 l/100 km). Odkazy na predchodcov boli jasné, no celý dizajn bol starostlivo prepracovaný, aby bolo auto ešte konkurencieschopnejšie. Zväčšil sa kufor aj priestor na zadnom sedadle a vďaka použitiu laserového zvárania a štrukturálnych lepidiel sa konštrukcia stala tuhšou, čo sa premietalo do ešte lepšej ovládateľnosti. Vodič si mohol zvoliť jazdné režimy pomocou Drive Mode Select. Štýl bol rozvinutím konceptu LF-CC a charakteristická bola nielen výrazná predná maska ​​chladiča, ale aj svetlá v tvare písmena L. Kokpit vodiča bol inšpirovaný superšportom Lexus LFA.

V roku 2021 prešiel Lexus IS zmenami, no pre rastúci záujem o autá s karosériou SUV bol tento model z európskej ponuky Lexusov stiahnutý.

Otvoriť galériu
Zdroj: Toyota

Jedinečné verzie

V prípade modelu IS sa značka Lexus nebála experimentov. Pri príležitosti prvej generácie auta bolo predstavené jediné kombi v histórii značky. Päťdverový Lexus IS SportCross dodal modelu viac lifestylový charakter a rozšíril ponuku o praktickejšiu verziu.

IS mal aj svoju skutočne športovú inkarnáciu. V roku 2007 debutoval IS F, vysokovýkonný sedan. Bol to prvý model zo športovej F línie značky. Tím inžinierov pod vedením Yukihiko Yaguchi prepracoval odpruženie a podvozok, použil výkonnejšie brzdy a vybavil auto atmosférickým 5-litrovým motorom V8 s výkonom 423 HP, ktorý zrýchlil auto z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy. Auto bolo testované na okruhoch Fuji Speedway v Japonsku a na slávnom nemeckom okruhu Nürburgring. V roku 2021 sa do modelu vrátil 5-litrový motor. IS 500, ktorý je ponúkaný iba na americkom trhu, má 480 koní.

Otvoriť galériu
Zdroj: Toyota

V roku 2008 získala druhá generácia IS karosériu kabriolet. Použitá bola skladacia pevná strecha, ktorá bola elektricky ovládaná a celá procedúra trvala 20 sekúnd. Išlo vo svojej dobe o najrýchlejšie fungujúcu trojdielnu strechu na svete. Auto malo zväčšený zadný previs, aby sa do neho zmestila skladacia konštrukcia strechy a poskytovalo pohodlie až štyrom pasažierom, ako aj veľký priestor v kufri. IS C zaujal aj nízkym koeficientom odporu vzduchu (Cx = 0,29). Jednou z kľúčových otázok pre inžinierov bolo obmedzenie turbulencií vzduchu v priestore pre cestujúcich pri jazde s otvorenou strechou. Vhodnú teplotu zabezpečovala klimatizácia, ktorá po zložení strechy automaticky prispôsobovala prúdenie vzduchu rýchlosti auta.

Viac k téme:
Súvisiace články:
Autor: Pr článok

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Ján podľahol vážnym zraneniam po páde z balkóna.
Foto
Tragédia vo futbalovej rodine: Skočil Ján († 37) pred zrakmi rodičov po priznaní viny?! Prehovoril sused, ktorý všetko videl
Herec Braňo Deák sa v bielej farbe cítil ako doma.
Úprimné priznanie Braňa Deáka: V tomto som úplne ako ŽENA! Takého chlapa by chcela doma každá
Tomášovi hrozí v prípade dokázania viny 25 rokov väzenia až doživotie.
Foto
Jozefa († 70) a Vieru († 69) mal zavraždiť vlastný syn: Podrezal otca a udusil matku?! Strašné, čo sa dialo v dome hrôzy
Na miesto priletel záchranársky vrtuľník, žiaľ, zbytočne.
Tragická SMRŤ robotníka († 36) vo výkope: Vyhrabávali ho takmer HODINU! Smutné priznanie hasiča
Payne mal už v minulosti problémy s užívaním návykových látok.
Foto
Mrazivé POSLEDNÉ chvíle pred smrťou Liama Payna († 31): Znepokojivý telefonát na núdzovú linku a...
Helio môže byť na svoju prácu patrične hrdý.
Foto
Brazílčan za 21 rokov vybudoval mestskú džungľu: Padne vám sánka, koľko stromov SÁM vysadil!
Hlava štátu doteraz najvýraznejšie skritizovala kabinet Roberta Fica.
Foto
Štátne inštitúcie si v čase konsolidácie kráľovsky PRILEPŠIA: Prezidentský palác, SIS a... Ako to vysvetľujú?!
Prezident USA Joe Biden
Prišiel čas UKONČIŤ vojnu v Gaze, vyhlásil Biden: Do Izraela má namierené šéf americkej diplomacie
Lídri EÚ počas summitu EÚ v Bruseli.
Lídri vyzývajú Európsku komisiu na zmeny v nelegálnej migrácii: Žiadajú NALIEHAVÉ návrhy
Female scientist working in the CDC laboratory.
Vedcom sa podarilo čosi nevídané: Podarí sa oživiť dávno vyhynutý druh? Vo veci nastal kľúčový posun
Národná galéria v Londýne.
Útoky klimatických aktivistov pokračujú: Národná galéria v Londýne koná, s týmto sa tam už nedostanete
Na snímke ukrajinská špecialistka na odmínovanie Naďa Kudrjavcevová, ktorá pracuje pre Švajčiarsku nadáciu pre odmínovanie počas konferencie o odmínovaní Ukrajiny vo štvrtok 17. októbra 2024 v Lausanne vo Švajčiarsku.
Ukrajina sa stala najviac zamínovanou krajinou na svete: Desivé prognózy! Pomôcť chcú DESIATKY štátov