Atmosféra medzi deťmi
Dôležité je však aj hľadanie príčin. „Pomáha tiež rozvíjanie sociálnych a komunikačných zručností u žiakov. Dôležitú úlohu má aj pozorovanie a citlivé vnímanie zo strany pedagógov, aby si všímali vzťahy, prejavy detí, interakcie medzi nimi či náhle zmeny v správaní a vedeli vyhodnotiť, či ide o šikanovanie, alebo iné formy nevhodného správania,“ zdôrazňuje Katarína Godarská.
Príčiny môžu byť rôzne, najčastejšie sa však stretávame s príčinami z rodinného prostredia. Väčšinou to sú rôzne záťažové situácie v rodine ako úmrtie, rozvod, vážne nezhody, príliš autoritatívna výchova, týranie, zneužívanie alebo zanedbávanie dieťaťa.
„Ďalším dôvodom býva nejaká forma odplaty. Dieťa, ktoré bolo terčom agresie, sa stáva aktérom. Tiež to môže byť aj pútanie pozornosti, nuda, potešenie z utrpenia iných a z manipulácie, ale aj pocit menejcennosti či negatívny postoj k sebe samému,“ dodáva Katarína Godarská. Obeťami šikanovania sú často žiaci s nízkym sebavedomím, nižším intelektom, pochádzajúci zo sociálne slabšieho rodinného prostredia, ktorí sa nedokážu adekvátne brániť, ale tiež žiaci trpiaci nejakým hendikepom.