Amy (11) vtedy nemala počítač ani prístup na internet. Hrozilo, že nezvládne prvý a druhý ročník. Napokon aj vďaka snahe babky prešla do ďalších ročníkov a stala sa z nej jednotkárka, ktorá sa už teraz učí na tablete...
Z Amy je dnes piatačka. Počas pandémie však chodila do prvého a druhého ročníka, no keďže doma nemali internet ani počítač, nemala sa ako dištančne vzdelávať. „Báli sme sa, že keď nezachytí úvod základnej školy v prvej a druhej triede, nebude mať v učení na čo nadviazať a začne zaostávať,“ povedala stará mama dievčatka Veronika (44), ktorá sa o Amy stará odvtedy, čo sa rodičia odsťahovali do inej dediny. Svedomito sa o ňu stará, lenže počas pandémie skrátka zavládli náročné podmienky, ktoré im ako-tak pomohli preklenúť rôzne organizácie.
„Keďže sme si nevedeli poradiť, obrátila som sa na Poradňu pre občianske a ľudské práva. Priniesli nám ceruzky a knižky. Väčšinou sme sa učili spolu. Keď som totiž v škole povedala, že nemáme počítač, povedali, aby sme išli k susedom. Vtedy sa však každý bál covidu, a tak sme k nim ísť nemohli. Potom mi právnička z poradne Vanda Durbáková poradila podať žalobu na ministerstvo školstva a chcela zastupovať Amy pred súdom s tým, že ju dostatočne nevzdelávajú. Napokon nám dali za pravdu,“ opísala babka detaily žaloby.
Dostala tablet, internet platí mama
V mieste, kde žije, však nemajú plošné pokrytie internetom, no napriek tomu už Amy má tablet aj pripojenie k sieti. Tablet dostala pred niekoľkými mesiacmi v rámci projektu Digitálny žiak a dáta jej platí mamina. Vidno, že ho malá školáčka naozaj používa na učenie sa. „Dostávam väčšinou jednotky a dvojky. No som rada, že sa so mnou babka učila, keď som bola menšia,“ zverila sa Amy, ktorej napokon súd priklepol odškodné za nemožnosť adekvátneho dištančného vzdelávania sa.
Podľa právničky Vandy, ktorá ju zastupovala, ide o prelomový rozsudok, v podstate prvý svojho druhu na Slovensku i v Európe. „Rozsudok potvrdzuje závažné zlyhanie štátu v čase pandémie. Nezabezpečil kvalitné vzdelávanie pre rómske deti, ktoré nemajú prístup k internetu, digitálnym technológiám a nemajú digitálne zručnosti. Je zrejmé, že na vzdelávanie týchto detí štát na dlhé mesiace zabudol,“ uviedla advokátka.