Pri online zoznamovaní teda platforma odporúča skôr osoby, ktoré sú populárne, než osoby, ktoré sú vhodné z hľadiska ich vlastností.
Výskumníci z Carnegie Mellon University a Washingtonskej univerzity uverejnili svoje zistenia v časopise Manufacturing & Service Operations Management.
Vyhodnotili údaje od viac ako 240 000 používateľov jednej z najväčších online zoznamovacích platforiem v Ázii. Zistili, že šance používateľa na odporúčanie algoritmom platformy sa výrazne zvyšovali so zvyšovaním jeho priemerného skóre atraktivity. To naznačuje, že algoritmus je zaujatý smerom k odporúčaniu používateľov, ktorí sú na platforme populárnejší alebo považovaní za atraktívnejších.
"Online zoznamovanie sa rýchlo rozrástlo, najmä počas pandémie COVID-19. Hoci zoznamovacie platformy umožňujú používateľom nadväzovať kontakty, otázky o spravodlivosti ich odporúčacích algoritmov zostali nezodpovedané. Tieto platformy môžu využiť naše výsledky na pochopenie správania používateľov a môžu náš model použiť na zlepšenie svojich odporúčacích systémov. Naša práca prispieva k výskumu online zoznamovacích platforiem tým, že skúma férovosť a zaujatosť v odporúčacích systémoch a vyvíja nový prediktívny model na odhad rozhodovania používateľov," uviedli autori štúdie.