Tempo výstavby verejných nabíjacích bodov pre elektromobily na Slovensku stále zaostáva za európskym priemerom. A to aj napriek približne tretinovému medziročnému rastu. Najväčší problém s dostupnosťou vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry máme na diaľniciach, informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).
Ku koncu tretieho štvrťroka 2023 bolo na Slovensku nainštalovaných 1748 nabíjacích bodov (konektorov) na 724 lokalitách, čo je medziročný nárast o 33 % v počte konektorov a 30 % v počte lokalít. „Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby,“ skonštatoval riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek až exponenciálny, na Slovensku podľa neho pribúdajú nové lokality len veľmi pozvoľna.
Dve tretiny všetkých nabíjacích bodov (1155) patrí do kategórie AC (striedavý prúd) s výkonom do 22 kilowattov (kW). Ďalších 434 bodov poskytuje rýchlejšie nabíjanie s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Ultrarýchlych DC bodov s výkonom 150 a viac kW eviduje SEVA 127 a s výkonom 350 kW a vyšším len 32.
Pokiaľ čísla vnímame z pohľadu vyšších územných celkov, lokality sú relatívne rovnomerne rozdelené po celom Slovensku. Stále platí, že kým napríklad v krajských mestách je možností pre nabíjanie pomerne dosť, v odľahlejších oblastiach Slovenska verejné nabíjacie body takmer neexistujú. V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj (21 % všetkých lokalít), kde je zároveň registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov. Nasleduje Prešovský a Košický samosprávny kraj (14, respektíve 13 %), Nitriansky a Žilinský kraj (oba po 11 %) a napokon Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský samosprávny kraj (všetky po 10 %).
„Problém vnímame najmä v dostupnosti ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch,“ upozornil Križanský. „Je preto nevyhnutné, aby sme sa sústredili na rýchlejšiu výstavbu nabíjacích staníc najmä v kritických oblastiach, ako sú diaľničné koridory,“ dodal.