"Prepad nastal vo všetkých troch oblastiach: čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti žiakov. Najviac zaostávame za priemerom OECD práve v čitateľskej gramotnosti. Vyše 35 percent žiakov nepreukázalo ani základné čitateľské zručnosti, ktoré sú predpokladom pre ďalšie vzdelávanie," skonštatovala Gažovičová.
Poslankyňa a bývalá hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová doplnila, že výsledky testovania nie sú chybou žiakov ani učiteľov, ale systémové zlyhanie. "Dôvodom sú časté politické zmeny vo vedení ministerstva školstva, neschopnosť dlhodobej kontinuity pri implementácii strategických zámerov a závažný investičný dlh," tvrdí. Z výsledkov testovania je podľa nej zrejmé, že súčasný model nezodpovedá potrebám budúcnosti ani súčasnosti. "Deficit gramotnosti negatívne vplýva na ekonomický rozvoj krajiny, a tým aj na životnú úroveň a následne na spoločenské nálady," dodala.
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) predstavil výsledky 15-ročných slovenských žiakov v medzinárodnom testovaní PISA 2022 v utorok (5. 12.) a označil ich za tragické. V rizikovej skupine sa v oblasti čitateľskej gramotnosti ocitlo vyše 35 percent žiakov, ktorí nedisponujú základnými čitateľskými zručnosťami. Ešte väčší prepad zaznamenali v matematickej gramotnosti.