Stroje, ktoré aj v tuhých mrazoch upravovali povrch na Štrbskom Plese, objednali pre majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní (1970). Išlo o značku Ratrac a jej názov tak zľudovel, že odvtedy všetky snežné vozidlá voláme ratrak. Ako si na ne spomína šofér prvého stroja Anton Belošič (76)?
Vidieť krásne dorovna vyhladené lyžiarske svahy dnes už azda nikoho veľmi neprekvapí. No minimálne do polovice 70. rokov sa všetky zjazdovky upravovali prešliapavaním svahu a symetrické zarovnanie bolo skôr z ríše snov. Prvý stroj na úpravu svahov však priniesol obrovskú zmenu. Išlo o mašinu značky Ratrac, ktorá výrazne zjednodušila dovtedy namáhavú drinu.
Nakúpili 10 strojov, ktoré mali predovšetkým pripraviť dokonalé bežecké trate a doskočiská na Štrbskom Plese pre majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní. Väčšina z nich bola určená na úpravu bežeckých tratí a prepravu materiálov po snehu, jeden však bol určený na úpravu zjazdoviek. Išlo o švajčiarsky stroj Ratrac SV. Jeho prvý šofér a mechanik v jednej osobe Anton Belošič naň dodnes v dobrom spomína. A teší sa, že vďaka Štefanovi Bekešovi zo Ždiaru sa zachoval až do súčasnosti v dobrom stave.
Silný a spoľahlivý
„Keď som ho kúpil, bol to vrak. Počas zasnežovania na Štrbskom Plese na ňom vyvážali všetok materiál a totálne ho zničili. Musel som vymeniť spojku, opraviť prevodovku a celú hydrauliku. Potom mi slúžil na úpravu nášho malého svahu viac ako 10 rokov,“ hovorí Štefan Bekeš.