„Tento stroj sa ovláda naozaj pár prstami a jedným pedálom. Všetko je to riadené a kontrolované počítačom. Vodič to však musí všetko zodpovedne odšoférovať. Tieto stroje majú aj navijak, aby mohli finálne upravovať veľmi strmé svahy. Čo je však na nich fantastické, je permanentné vyhodnocovanie výšky snehovej pokrývky. Keď meria geodet, má iba jednu anténu, no na tomto stroji sú dva, lebo pri 20 km rýchlosti musí neustále vyhodnocovať náklon, polohu a výšku snehu s presnosťou na 3 centimetre,“ opísal iba časť z množstva funkcií tejto modernej mašiny. Šofér prvého stroja Anton dodal, ako zisťovali hĺbku snehu oni: „Raz za čas sme museli vyjsť z kabíny a palicou to odmerať.“
Starý vs. nový
Starý
Model: Ratrac SV, rok výroby 1970, Švajčiarsko
Cena: 70-tisíc Kčs
Motor: Ford, 6-valec, benzín
Výkon: 115 koní
Nový
Model: Prinoth Lettwolf, rok výroby 2023
Cena: od 450-tisíc eur
Motor: Mercedes, 6-valec, diesel
Výkon: 530 koní