Obaja zlomení rodičia sa rozhodli, že to, čo sa stalo im, sa nesmie opakovať a napriek neopísateľnej bolesti nebudú nečinne sedieť. Okrem iného sa s ministrom rozprávali o tom, ako zabrániť šikane na školách a o možnej prevencii či edukácii. „Nemali by odchádzať zo školy tí, ktorým sa ubližuje, ale trest by mal znášať ten, čo šikanuje. Ale nemali by sme odsúdiť tých, čo šikanujú, až do takej miery, že by sme ich zdehonestovali. Musí prísť aj náprava toho, čo šikanuje,“ zamýšľa sa Roman Dominik. Podľa neho najtvrdší trest niekedy nie je najlepší, hlavne, keď sa to deje u detí, ktoré majú ešte život pred sebou.
„Aj keď sa šikanátor dopustil šikanovania, čo ho v žiadnom prípade neospravedlňujem, mal by dostať aj edukačnú výchovu a následne by sa mal zapojiť do procesu pomáhania druhým. Oni tiež kričia o nejakú pomoc, pretože niečo v ich rodine nie je v poriadku,“ pokračuje Romanov otec s tým, že v takomto prípade môže ísť aj o nedostatok lásky od rodičov. „Stále však zostáva pravdou, že ak je niekto dlhodobo šikanovaný, zanechá mu to na duši a srdci hlboké stopy a s tým sa vyrovnať počas celého života je veľmi náročné. Ten trpí viac než ten, čo šikanoval,“ hovorí zlomene Romanov otec.
Nový predmet?
Roman Dominik prišiel s niekoľkými návrhmi, otázne je, čo umožní legislatíva a financie. „S pánom ministrom sme sa rozprávali, že ak by bol dostatok financií, mohol by byť nový predmet v rámci toho, aby sa deti nebáli požiadať o pomoc. Hodinu by viedol psychológ a deti by sa mohli s ním aj porozprávať, ak zistia, že majú problém, aj po hodine,“ opisuje Romanov otec, ktorý uvažuje, že ak by to bolo legislatívne možné, bolo by najlepšie, aby šikanujúci nastúpili počas vyučovania alebo po ňom do procesu nápravy.
„Napríklad by pomáhali starším ľuďom, chodili na nákupy, aby spoznali, čo je láska, že si ju musia aj zaslúžiť, a tiež rešpekt. Lebo ten si nevybudujem tým, že niekoho budem mlátiť alebo dehonestovať. To je vynútené a nedá sa ani povedať, že to je rešpekt,“ upozorňuje Romanov otec, ktorý dúfa, že aj politické strany sa priklonia k edukačnej výchove na školách, aby sa odstránila šikana zo škôl nielen zo strany žiakov, ale aj pedagógov. „Ťažko sa mi rozpráva, lebo keď som oznámil, čo robia tie dievčatá, odpoveď riaditeľa budem mať zarytú navždy v pamäti. Nakoniec by som chcel vyzvať všetkých rodičov, ak sa pôjdu sťažovať do školy, prosím, dajte si o tom urobiť zápis, lebo nie každý vás o tom oboznámi. Aby to potom v budúcnosti nemohli zamiesť pod koberec,“ uzatvára Roman Dominik.
Veľmi sa ma to dotklo
Minister školstva Tomáš Drucker povedal, že išlo o veľmi osobný rozhovor. „Počas stretnutia sme diskutovali o tom, v akom stave je v súčasnosti problematika duševného zdravia mladých ľudí, a zhodli sme sa, že je dôležité, aby odkaz tragédie mladého Romana nezostal nepovšimnutý,“ vyhlásil minister, ktorý potvrdil, že sa rozprávali aj o dôležitosti prevencie. „Ako rodič si ani len nedokážem predstaviť, čo Romanova rodina prežíva, ale veľmi sa ma dotklo, že to, čo ich ženie vpred, nie je pocit hnevu či rezignácie, ale snaha pomôcť iným, aby sa takéto tragédie v budúcnosti neopakovali,“ uzavrel minister.