AFP nenašla ani žiadne správy o tom, že by boli v decembri minulého roku masovo zablokované nemecké diaľnice elektromobilmi s vybitými batériami. Keďže v slovenských príspevkoch sa spomínalo, že podobná situácia mala nastať aj v Českej republike, AFP oslovila českú políciu.
"O ničom takom informácie nemáme," uviedol 19. decembra Ondřej Moravčík, vedúci tlačového oddelenia Policajného prezídia ČR, na otázku, či došlo v posledných týždňoch k zablokovaniu českých diaľnic vybitými elektromobilmi. Dodal, že polícii vybitie batérie vozidla na vozovke nie je nutné hlásiť, ale o situácii, ktorá mala údajne nastať podľa zavádzajúcich príspevkov na sociálnych sieťach, počuje prvýkrát.
Tvrdenia o tom, že elektrické vozidlá sú v chladnom počasí nespoľahlivé, nie sú na sociálnych sieťach ničím novým. Nízke teploty síce majú vplyv na výdrž batérie, ale odborníci aj nezávislé testy ukazujú, že pri správnom používaní môžu elektromobily aj v extrémnych podmienkach vydržať mnoho hodín.
"Musíme rozlišovať medzi dvoma vecami: prevádzkovou teplotou batérie, t. j. podobne ako v prípade spaľovacieho motora by mala mať batéria vozidla pred použitím určitú teplotu, a teplotou kabíny pre cestujúcich. Aj keby ste však museli súčasne ohrievať batériu a aj priestor pre cestujúcich, vykurovací systém nebude stačiť na to, aby vybil batériu za tri hodiny," povedal pre AFP Adrien Lomonaco, špecializujúci sa na tepelný a energetický výskum a vývoj.
Vzhľadom na celosvetovo rastúci počet elektromobilov a plán Európskej únie ukončiť predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom do roku 2035 sú elektromobily pravidelnou témou kritiky a nepravdivých príspevkov na sociálnych sieťach.