Podľa odborníkov v oblasti logopédie je časová etapa určená na rozvoj reči medzi prvým a piatym rokom, preto hneď netreba chytať paniku. Ako vo všeobecnosti postupujú špecialisti, ak s tým majú deti problémy? Čo býva príčinou, ak s rozprávaním dieťa začína neskôr? Určiť dôvod, ak dieťa nerozpráva, je problematické.
„Príčinu vieme určiť na 100 % snáď len pri genetických poruchách, keď vieme presne povedať, aké gény sú poškodené. No často ide o spleť genetických, osobných alebo sociálnych faktorov, ktoré sa spolu skombinujú a spolu takto pôsobia. Pod tými osobnými myslíme osobnú anamnézu, ako napríklad možné komplikácie pri gravidite, pri pôrode, krátko po pôrode. Preto hovoríme o multifaktoriálnej príčine,“ vysvetľuje klinická logopedička Zuzana Vicenová z ambulancie klinickej logopédie v Stupave.
Poruchy komunikačnej schopnosti
Podľa odbornej literatúry existuje viacero druhov narušenej komunikačnej schopnosti. Jedna z nich sa nazýva vývinová jazyková porucha (v staršej literatúre ju môžete nájsť pod pojmom vývinová dysfázia alebo narušený vývin reči).
Ako uvádza vedúca Ústavu klinickej psychológie Paneurópskej vysokej školy Marína Mikulajová, vyskytuje sa u detí, ktoré v ďalších oblastiach duševného a telesného vývinu nemajú žiadne očividné zaostávanie alebo deficity. A pre vývin reči majú normálne sociálne podmienky. Ide o deti, ktoré rozprávajú vzhľadom na svoj vek málo, alebo rozprávajú veľa a nikto im nerozumie. No môže to byť aj naopak a deti nerozumejú dobre, čo im hovoríme - majú ťažkosti aj s porozumením reči.