Čím skôr, tým lepšie
Rodičia by mali odborníkov vyhľadať čím skôr. „Z logopedickej stránky vieme pomôcť aj mladším deťom ako 3-ročným. Preto je nevyhnutné sa ozvať na logopédiu oveľa skôr. Dieťa má mať vo veku 24 mesiacov osvojených minimálne 50 slov a má tvoriť 2-slovné vety. Ak sa to neobjavuje, obráťte sa na svojho pediatra. Určite nečakajte do 3 rokov dieťaťa, aby ste začali tento problém riešiť,“ upozorňuje Zuzana Vicenová.
Rodičom často neodporúčame zdrobneniny
Zuzana Vicenová, klinická logopedička, ambulancia klinickej logopédie v Stupave
Deti, ktoré začínajú rozprávať neskôr, majú problém učiť sa nové slová. Preto sa často odporúča niektoré slová z jadra slovnej zásoby (ideálne podstatné mená a slovesá) často opakovať. Napríklad pri obúvaní topánok: „Kde sú topánky? Aha, topánka. Dáme na nohu topánku. Druhú topánku na nohu. Tu je topánka.“
Niektoré deti majú ťažkosti so sluchovo-rečovou pamäťou, dlhé slová im robia problém, nevedia si ich zapamätať ani opakovať, preto rodičom často neodporúčame, aby používali napríklad zdrobneniny typu topánočky, ponožtičky... A často sa stáva, že deti sa ľahšie učia nové slová, ak ich zvýrazníme intonačne, akoby spevavo, nie maznavo. Všetky slová by sme v tomto prípade povedali normálne. Slovo, ktoré chceme učiť, intonačne zdôrazníme: „Ideme von. To-pán-ky. Kde sú?“