Zatiaľ čo Maruška z rozprávky sa musela spoliehať na pomoc ochotných dvanástich mesiačikov, aby sa v januári mohla zahryznúť do šťavnatého ovocia, dnes to máme oveľa jednoduchšie. Stačí prísť na nákup do Kauflandu, ktorý v regáloch každý deň ponúka čerstvý sortiment ovocia a zeleniny a v roku 2022 ich zaradil do predaja viac ako 100 000 ton.
Zásoby na pultoch nechýbajú
Hoci Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča denne zjesť 400 gramov ovocia a zeleniny denne, na Slovensku máme čo doháňať. Naše domácnosti podľa posledných údajov z roku 2022 spotrebujú v prípade zeleniny len 79 percent odporúčaných dávok a pri ovocí je číslo ešte o štyri percentá nižšie. Prečo zdravých vitamínov jeme tak málo? Určite nie preto, že by čerstvé zásoby v predajniach chýbali, veď len na pultoch Kauflandu sa počas roka 2022 objavilo vyše 51 ton ovocia a zeleniny, ktoré pochádzajú zo Slovenska. O úrodu z tunajších polí a sadov sa minulú jeseň rozrástol aj produktový rad K- Z lásky k tradícii, ktorý je u zákazníkov čoraz viac obľúbený, pretože prináša tradičné chute od domácich výrobcov aj pestovateľov. Tvoria ho nielen syry, jogurty, bryndza, tvaroh, šunka či ponuka mäsa, ale napríklad aj sladké šťavnaté jablká, ktoré sa pestujú v sadoch naprieč celým Slovenskom.
Jablko aj v zime chutí ako čerstvo obraté
Obľúbené odrody ako Gala, Pinova, Fuji či Golden Delicious rastú na Žitnom ostrove, v Tríbečskom pohorí, ale aj na Hornej Nitre či Považí a vďaka dobrému skladovaniu si zachovávajú čerstvosť aj niekoľko mesiacov po jesennom zbere. „Pri ovocí a zelenine, ktoré Kaufland predáva pod privátnou značkou K- Z lásky k tradícii, sa vyžaduje dodržiavanie tých najprísnejších kritérií v procese pestovania aj skladovania a my tieto normy spĺňame,“ vysvetľuje Martin Dokupil, marketingový manažér spoločnosti Dobrý ježko, ktorá zásoby slovenských jabĺk do Kauflandu dodáva počas celého roka. A ako je možné, že aj v zime chutia tak, akoby ste ich práve obrali zo stromu? Kontrolovaná atmosféra v ULO komorách s nízkou teplotou a zníženým obsahom kyslíka im spomalí metabolizmus, preto sú sladké a šťavnaté aj v januári či februári. A špeciálne to platí o ovocí, ktoré reťazec ponúka v sortimente svojej privátnej značky. „Vo vrecku s logom K- Z lásky k tradícii sú zozbierané len tie najkvalitnejšie jablká. Starajú sa o to nielen optické kamery, ktoré v automatickej triedičke odhalia aj tú najmenšiu vadu na ovocí, ale aj kontrolóri kvality, ktorí každý kus kontrolujú aj pri balení,“ pokračuje M. Dokupil a pripomína, že jablká sa na pultoch reťazca ocitnú už na druhý deň po zabalení. Spotrebitelia tak majú záruku, že budú čerstvé a šťavnaté. Doslova na zahryznutie.
Slovenská zelenina nie je samozrejmosť
Rovnako to platí aj o ponuke zeleniny, ktorá sa stala súčasťou produktového radu K - Z lásky k tradícii minulú jeseň a zákazník v nej dostane to najlepšie z najlepšieho, čo naši poľnohospodári zozbierali na poliach. „Značka K- Z lásky k tradícii má na kvalitu zeleniny vysoké nároky,“ hovorí Jozef Zruban zo spoločnosti Zeleninárska. „Začína to výberom pozemku, voľbou odrody, prácou agronómov, pokračuje šetrným zberom cez správne skladovanie, dôkladné triedenie pri balení až po agrotechniku. Pod tou sa rozumie jesenná orba, hnojenie maštaľným hnojom a tiež dôkladná kontrola pestovania, ktorá je dokonca prísnejšia ako normy, ktoré vyžaduje slovenská legislatíva,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ spoločnosti Zeleninárska. Tá združuje domácich pestovateľov, ktorí obhospodarujú polia s plochou vyše 10 tisíc hektárov v oblasti Trnavy, Senca, Piešťan, Tomášova až po Ivanku pri Dunaji a vďaka ktorým sa v kuchyni pri varení môžeme spoľahnúť na slovenskú mrkvu, petržlen, zemiaky, cibuľu či cesnak. A to vôbec nie je samozrejmosť, Slovensko totiž podľa najnovších údajov Situačnej a výhľadovej správy v pestovaní zeleniny a ovocia stále nie je sebestačné a v roku 2022 sa k nám doviezlo zo zahraničia vyše 279 tisíc ton zeleniny.
Vypestované s láskou
Ak teda v regáloch natrafíte na chrumkavú mrkvu, ktorá má domáci pôvod, je to dobrý signál, že ste si na nákupy vybrali správne miesto. Mimochodom, Kaufland* si aj podľa najnovších prieskumov za rok 2023, ktoré zverejnila renomovaná agentúra GfK, drží prvenstvo v priemernom počte vystavení slovenských výrobkov a opäť sa stal lídrom medzi maloobchodnými reťazcami. A keď si do košíka vložíte balíček zeleniny s označením K- Z lásky k tradícii, máte istotu nielen v tom, že je kvalitná a slovenská, ale že ju naši poľnohospodári vypestovali starostlivo a s láskou.
*porovnanie reťazca Kaufland s ostatnými reťazcami na slovenskom maloobchodnom trhu, na základe výsledkov štúdie Spotrebiteľského panelu GfK realizovanej v júli 2023