Na čo dať pozor pri pneumatikách
Zložky, z ktorých sa skladá pneumatika, plnia rôzne úlohy. Vnútorná vložka vyrobená zo syntetickej gumy zabezpečuje tlak vzduchu. Viaceré vrstvy, často polyesterové alebo oceľové, sa zasa starajú o pevnosť konštrukcie. Oceľové pásy vystužujú konštrukciu kolesa, čím zvyšujú jeho odolnosť aj výkon. Vonkajší dezén zložený zo špeciálnej gumovej zmesi zabezpečuje priľnavosť k vozovke.
Keď teploty prudko klesnú, guma - základ konštrukcie pneumatiky - nezamrzne ako voda, ale napriek tomu pocíti mínusové teploty. Mráz môže pneumatiky zbaviť pružnosti a flexibility, čím sa stanú krehkejšími. To často vedie k prasklinám alebo poškodeniu bočníc a dezénov.
Strata tlaku v chladnom počasí zasa výrazne znižuje trakciu a ovládateľnosť. Je bežné, že v dôsledku nízkej teploty klesne tlak vzduchu v pneumatikách, preto je dôležité ho kontrolovať a uistiť sa, že kolesá sú správne nahustené. V opačnom prípade musíte rátať so zníženou výkonnosťou dezénu, s vyššou spotrebou vozidla a rýchlejším opotrebúvaním pneumatiky.
Riešenie:
Na boj proti týmto problémom našli odpoveď zimné pneumatiky. Tie sú vyrobené zo špeciálnej zmesi, ktorá si zachováva pružnosť v mrazivých teplotách, čím zvyšuje priľnavosť a ovládateľnosť. Situácia sa však mení na jar s narastajúcimi teplotami.
Mäkšia zmes však pri teplom počasí trpí zvýšeným oderom, preto ak nechcete ničiť svoje drahé zimné pneumatiky, nemajte ich obuté príliš dlho. Kedy prezúvať na letné? Vtedy, keď sa teploty stabilne aj počas noci držia nad hranicou 7 °C. Na posilnenie trakcie na zľadovatených cestách sa hodia aj reťaze, na niektorých úsekoch ciest na ich používanie dokonca vyzýva aj vertikálne dopravné značenie C14.