Šokovaní
So zámerom NCZI nie je stotožnený ani Zväz ambulantných poskytovateľov (ZAP), ktorý upozornil, že podobný koncept v praxi fungovať nemôže. „Sme šokovaní, že bol podobný návrh vôbec predostrený, keďže sme v minulosti pri rôznych pracovných stretnutiach opakovane rázne odmietli akékoľvek objednávanie pacientov iným spôsobom ako prostredníctvom samotných špecialistov,“ uviedla výkonná riaditeľka ZAP Naďa Trenčanská Bedušová.
Dodáva, že jediným akceptovateľným spôsobom je pre nich „akýsi zdieľaný ‚cloud‘ - úložisko v eZdraví“. V tzv. cloude by podľa ZAP všeobecný lekár mohol uložiť výmenný lístok svojho pacienta, ktorý hľadá konkrétneho špecialistu. Ministerstvo zdravotníctva deklaruje, že NCZI má podľa nich k dispozícii viac alternatív fungovania eObjednania.
„Téma zavedenia eObjednania si ešte vyžaduje širšiu diskusiu a zhodu všetkých zainteresovaných strán a partnerov tak, aby išlo o zmenu, ktorá reálne prinesie pacientom benefity v podobe elektronizácie tejto služby,“ uviedol pre Nový Čas rezort s tým, že ministerka Zuzana Dolinková bude iniciovať odborné stretnutia s cieľom dospieť k najlepšiemu riešeniu.
Treba spojazdniť zavedené systémy
Etela Janeková, všeobecná lekárka a internistka
Čo je najväčší problém v prípade zavedenia eObjednávania?
Najväčším problémom je to, že všeobecný lekár pre dospelých aj pre deti má toľko práce počas ordinačných hodín, že nie je možné, aby stihol ešte objednávať pacienta. Problémom je však aj to, že pacienti sa niekedy dožadujú aj vyšetrení u špecialistu bez toho, že by na tie vyšetrenia mali nárok, alebo že by splnili všetky podmienky na to, aby to vyšetrenie mohli podstúpiť. Ak by sme fungovali ako v severských krajinách, že všeobecný lekár pre dospelých vyšetrí denne 10 pacientov, bolo by možné realizovať aj manažment pacientov. To má však aj iné súvislosti v rámci organizácie práce a financovania.
Môže takéto objednávanie fungovať?
Nevidím to ako schodnú cestu, pretože nefungujú všetky systémy. Elektronický výmenný lístok nefunguje na všetkých pracoviskách a mnohí špecialisti si ho nevedia otvoriť. E-PN stále nefunguje dobre, všeobecní lekári ju podľa mňa využívajú všetci, ale u špecialistov je to problém. Najskôr treba spojazdniť elektronické systémy, ktoré sú už zavedené, a treba ich zaviesť do praxe tak, aby sa používali v celom systéme, a potom zavádzať ďalšie. Špecialistov aj všeobecných lekárov je málo a zahlcovať ich objednávaním nie je podľa mňa dobrý nápad.
Keby sa spomínané veci dotiahli, boli by ste za elektronizáciu?
Ja vo všeobecnosti som za elektronizáciu, zjednodušenie práce a možnosť sa viac venovať pacientom. Určite treba dotiahnuť to, čo je rozbehnuté. Stredný zdravotnícky personál, ktorý je zamestnaný u lekára, nemá kapacitu na to, aby objednával pacientov. Momentálne za zavedením objednávania nevidím zjednodušenie práce zdravotníckeho personálu ani života pacienta.