Nórski vedci sa usilovali zistiť, či proces tvorby písmen rukou vedie k vyššiemu počtu spojení v mozgu než pri písaní na klávesnici. Skúmali preto neurónové siete využívané pri oboch spôsoboch písania.
"(Výskumom) sme dokázali, že pri písaní rukou sú spojenia v mozgu výrazne rozvetvenejšie ako pri písaní na klávesnici písacieho stroja alebo počítača. Rozvetvené spojenia v mozgu sú kľúčom k formovaniu spomienok a ukladaniu nových informácií, čím prispievajú k učeniu," vyhlásila neurovedkyňa profesorka Audrey van der Meerová, ktorá sa na Nórskej univerzite vedy a techniky venuje výskumu mozgu. Profesorka je tiež spoluautorkou štúdie publikovanej v odbornom žurnále Frontiers in Psychology.
Vedci pri výskume použili elektoencefalogram (EEG) s vysokou hustotou elektród. Prístroj zaznamenáva činnosť mozgu pomocou sieťky umiestnenej na hlave vytvorenej z 256 snímačov. Výskumníci pomocou prístroja zozbierali údaje od 36 vysokoškolských študentov, ktorí sa na štúdii zúčastnili. Študenti mali za úlohu dotykovým perom alebo pomocou klávesnice prepisovať slová, ktoré sa päť ráz zobrazili na obrazovke pred nimi. Pri písaní na klávesnici mohli používať iba jeden prst na každej ruke.
Keď účastníci štúdie písali rukou, zvyšovala sa prepojenosť rôznych častí mozgu oproti písaniu na klávesnici.
"Výsledky nášho výskumu potvrdzujú, že vizuálne a pohybové informácie získané jemne motoricky ovládaným perom výrazne prispievajú k zvyšovaniu prepojenosti častí mozgu, ktoré podporujú učenie," vyhlásila van der Meerová.