Nutná bude nielen rekvalifikácia, ale pravdepodobne aj zamestnanie pracovnej sily zo zahraničia. Problém s nedostatkom ľudí si neuvedomuje len Zväz automobilového priemyslu (ZAP), ale aj samotný štát. Ako chcú situáciu vyriešiť? Zamestnanie tisícok Slovákov síce môže znieť ako rajská hudba, ale realita je trochu iná. Podľa konateľa spoločnosti Valaliky Industrial Park Miloslava Dureca v samotnom parku a v subdodávateľských spoločnostiach získa prácu takmer 16-tisíc ľudí.
Má to však jeden háčik - treba ich najprv nájsť. Ministerstvo práce priznáva, že ľudia, ktorým by Volvo mohlo dať prácu, nie sú kvalifikovaní. „Cieľom je rekvalifikovať 20-tisíc nezamestnaných na pozíciu operátor výroby a z nich následne takmer 5-tisíc nezamestnaných na odbornejšie pozície. V oblasti zamestnanosti komunikuje spoločnosť Valaliky Industrial Park aj s Úradom splnomocnenca vlády pre rómske komunity a neziskovým sektorom,“ prezradil rezort svoje plány.
Automobilky majú problémy
Vláde zostáva pomerne dosť času, minimálne na rekvalifikáciu. Začiatok výstavby závodu je naplánovaný v prvom štvrťroku tohto roka, výrobu by Volvo malo začať postupne v roku 2026. Aj keď je príchod nového zamestnávateľa do krajiny pozitívnou správou pre nezamestnaných, treba myslieť na to, že automobilky majú problémy už teraz. Dokazujú to aj početné inzeráty na pracovných portáloch. „Pozícia operátor/-ka výroby bola vlani na portáli Profesia.sk druhá najčastejšie inzerovaná - firmy zverejnili spolu takmer 25-tisíc ponúk,“ uviedla pre Nový Čas PR manažérka spoločnosti Ľubica Melcerová.
Komplikácie priznáva aj predseda ZAP Alexander Matušek: „Máme problémy s kvalifikovanou pracovnou silou, ktorú nahradzujeme pracovníkmi zo zahraničia.“ Potvrdzuje to aj portál Profesia, ktorý uviedol, že na Slovensku je aktuálne veľký nedostatok kvalifikovaných aj nekvalifikovaných pracovníkov a náš trh práce by dokázal prijať aj vyše 50-tisíc cudzincov a cudziniek.