Opak je však pravdou. Poruchy tzv. automatov sú pomerne bežné a často si za ne vodiči môžu sami. Ničíte si svoju prevodovku nevedomky aj vy? Ak robíte jeden z týchto zlozvykov, spozornite.
Preťažovanie auta
Vodič má niekoľko spôsobov, ako sa k svojmu vozidlu, a to nielen s automatickou prevodovkou, správať ohľaduplne. Je dôležité poznať hmotnostné limity auta a neprekračovať ich, napríklad častým prepravovaním nákladu prevyšujúceho možnosti auta. Keď vozidlo musí znášať nadmernú záťaž, automatická prevodovka a olej v nej vykonávajú prácu, na ktorú neboli dimenzované. Prevodovka sa snaží udržať auto v plynulom pohybe, a to ju môže zničiť. Vtedy sa totiž zvyšuje teplota oleja, ktorý prevodovku maže a chladí. Platí, že keď sa olej príliš zahrieva, nemôže dobre mazať a chladiť, čo spôsobuje poškodenie vnútorných komponentov prevodovky. Porucha sa môže prejaviť zhoršenou kvalitou radenia, hlukom, prípadne aj úplným znefunkčnením prevodovky. Preto je dôležité dodržiavať odporúčanú maximálnu záťaž udávanú aj v technickom preukaze.
Ignorovanie servisu
Olej v prevodovke, podobne ako ten v motore, tiež podlieha servisnému intervalu. Za žiadnu cenu by ste ho nemali naťahovať, najmä ak často jazdíte vo vysokom zaťažení, napríklad v dlhých kolónach či vo vysokom diaľničnom tempe. Aby prevodovka „šliapala“ ako švajčiarske hodinky, potrebuje byť mazaná a zároveň aj chladená olejom v požadovanej kvalite. Dodržujte pokyny výrobcu a pri jeho výmene nezabúdajte na filter.
Jazda ako s manuálom
Pri prechode z manuálnej na automatickú prevodovku si vodiči so sebou často nevedomky nesú zlozvyky, ktoré môžu škodiť samočinnej prevodovke. Napríklad, radenie do neutrálnej polohy (N) pri zastavení na semafore je zbytočné a môže znižovať životnosť prevodovky. Niektorí vodiči zvyknú používať funkciu „kick-down“ - stlačenie plynového pedála na podlahu - pre rýchlejšie zrýchlenie príliš často, čo zvyšuje spotrebu a negatívne vplýva na prevodovku. Ďalším častým zlozvykom začiatočníkov v prípade automatu je opieranie nohy o brzdový pedál pri jazde, ktoré môže spôsobiť zbytočné opotrebovanie brzdového systému či neúmerné zaťaženie prevodovky.
Unáhlené radenie
Zmena z jazdného stupňa R do D alebo z D do P by sa mala realizovať až vtedy, ak kolesá stoja. Ak sa ešte pohybujete smerom dopredu a zaradíte spiatočku, môžete zacítiť trhnutie. Už to napovedá o tom, že pre automatickú prevodovku takéto zmeny nie sú príjemné. Neuváženým konaním skracujete život citlivým súčiastkam, čo môže viesť aj k poškodeniu prevodovky. Použitiu parkovacieho stupňa by vždy malo predchádzať úplné zastavenie vozidla a ideálne aj zatiahnutie ručnej brzdy.