„Ja som sa rozhodla pre námornú školu v poľskej Gdyni. Študovala som predmety ako navigácia, navigačné zariadenia, stavba a stabilita lode, manévrovanie loďou, námorná angličtina, rádiokomunikácia, astronavigácia a sférická trigonometria, meteorológia a oceánografia, bezpečnosť navigácie, námorné právo a námorné poistenia, ochrana životného prostredia, manažment lode, námorná bezpečnosť, bezpečnosť lode. Celé štúdium prebiehalo v poľskom jazyku,“ priblíži Slovenka, ktorá v súčasnosti žije s manželom v jeho rodnej Indii.
Sledovala pirátov
Aby sa vypracovala z kadetky až na kapitána, prešla náročnú cestu. Počas praxe patrilo medzi jej pracovnú náplň aj upratovanie, pomoc v kuchyni, maľovanie lode, oklepávanie hrdze, čistenie lodných nádrží, v Južnej Amerike dokonca kontrolovala, či sa k lodi neblížia piráti a pravidelne podávala hlásenia na mostík. Ako kadetka robila denne 8 až 10 hodín od pondelka do soboty, niekedy aj v nedeľu, v súčasnosti pracuje na lodi ako starší námorný dôstojník denne aj vyše 12 hodín, 7 dní v týždni, čo je mesačne 350 - 370 hodín. Ivana medzi štúdiom pracovala na rôznych luxusných, expedičných lodiach.
Plavba na šesťhviezdičkovej lodi v kajute s najvyšším štandardom stojí aj 100-tisíc dolárov na osobu. „Šiestu hviezdičku robí aj pomer hostí k členom posádky, ktorý je jedna k jednej,“ vysvetlí Ivana, ktorá už ako dôstojníčka na lodi mala okrem povinností aj veľa privilégií. Každý dôstojník má svoju kajutu, kapitánova kajuta sa podobá na byt, ktorý má spálňu, obývačku, salónik a kanceláriu. Ďalším privilégiom je, že si môžu na loď pozvať blízkych. Ivanu boli okrem manžela pozrieť sestra s maminou, brat, kamarátka.