Je vám zima? Aj motoru
Niektorí vodiči nasadnú do auta, naštartujú ho a okamžite vyrazia, „vytočia“ motor bez toho, aby mu dali čas na zahriatie. To je vážna chyba. Po naštartovaní studeného motora mu treba dať aspoň minimálny čas na to, aby sa motorový olej roztiekol a dosiahol správnu viskozitu a prevádzkovú teplotu. Čo sa stane, keď sa motor dostane do otáčok skôr, ako sa olej roztečie? „Kto nemaže, nejde,“ hovorí stará múdrosť. Zlé mazanie vedie k opotrebovaniu samotného motora.
Problém je vážnejší, ak sa tento scenár odohráva v chladnom počasí, pretože v takýchto podmienkach sa komponenty motora rozťahujú a zmršťujú v závislosti od toho, ako veľmi je agregát studený alebo horúci. Okrem opotrebovania motora môžu studené štarty viesť k vyššej spotrebe paliva a vyšším nákladom. Preto sa musí motor pred zaťažením zahriať. Keď kvapaliny, ako sú motorový olej a voda, vo filtri zamrznú, stanú sa tuhými a môžu spôsobiť motoru nepriaznivé účinky.
Nezabúdajte na filtre
Hlavným spôsobom, akým dieselový motor funguje, je miešanie vzduchu a paliva, ktoré sa spaľuje vo valcoch motora. Nafta aj vzduch musia pred príchodom do spaľovacej komory prejsť cez príslušné filtre, pretože motor ich potrebuje čo najčistejšie a prefiltrované. Údržba týchto filtrov je jedným z hlavných faktorov údržby dieselového motora.
Zanesený vzduchový filter môže spôsobiť prepracovanie motora, čo má za následok slabý výkon, zvláštne zvuky a zníženú účinnosť a počet najazdených kilometrov. Okrem toho kontrola vzduchového filtra často ukáže, že nie je správne nainštalovaný. Netesnosti vo vzduchovom filtri umožnia vniknutie nečistôt a opotrebovanie motora, čím sa skráti jeho životnosť.