Aby bola biela prikrývka na všetkých miestach rovnako vysoká, už nemusia používať sondy, ktoré by zapichovali do snehu, ale všetko namerajú z pohodlia stroja vďaka množstvu senzorov napojených na satelity. Potom už len nahrnú sneh tam, kam treba, a zjazdovka je tip-top.
Ako taká starostlivosť a údržba zjazdoviek vyzerá, odhalil Ján Kozubík, šéf zasnežovania a lyžiarskych tratí v Tatranskej Lomnici. Bielu pokrývku na svahu treba udržiavať v rovnakej výške. Pred pár rokmi chodili po svahu pracovníci so sondami, ktoré zapichávali do snehu a merali nimi hĺbku. Potom dali signál vodičovi a ten nahrnul alebo odhrnul príslušné množstvo bielej prikrývky z danej plochy, čím sa docielila rovnomerne upravená zjazdovka. Vďaka modernej technike je to však už minulosťou.
Ratraky sú už uspôsobené na meranie výšky snehu, vďaka čomu šofér vidí, koľko snehu má pod sebou. „To mu umožňuje rovnomerne upravovať lyžiarske trate. Tieto stroje sa ovládajú pár prstami a jedným pedálom. Majú aj navijak, aby mohli upravovať aj veľmi strmé svahy. Permanentne vyhodnocujú výšku snehovej pokrývky. Sú tu dve antény, ktoré pracujú so satelitom pri rýchlosti 20 km/h a neustále vyhodnocujú náklony, polohu a výšku snehu s presnosťou na 3 cm. Tak vieme kdekoľvek presne navrstviť sneh podľa potreby,“ podotkol Kozubík.
Kabína ratraku pripomína skôr kokpit lietadla. Šofér má k dispozícii dva veľké displeje, džojstik, pár tlačidiel a jeden pedál. Na displejoch sa vodičovi premietajú okrem prehľadu o výške snehu aj dáta o rýchlosti stroja, presných trasách úpravy, využívaní technického vybavenia či fungovaní výstražnej signalizácie.
Výška snehu na zjazdovkách
Jasná: 575 cm
Vysoké Tatry - Tatranská Lomnica: 272 cm
Štrbské Pleso: 379 cm
Tmavomodrá: nad 100 cm
Svetložltá: 35 - 45 cm
Tmavožltá: 25 – 35 cm
Ako prebieha meranie
1. Satelit zistí pozíciu ratraku na svahu
2. Porovná jeho výšku oproti terénu
3. Určí, koľko cm je pod ním