Desiatky traktorov v uliciach komplikovali dopravu v rannej špičke, no zúfalí poľnohospodári sa pre tento krok rozhodli najmä preto, že ich gniavi neúnosná byrokracia a takmer nesplniteľné požiadavky, ktoré na nich kladie Európska únia. Nový Čas sa preto spýtal protestujúcich, čo by im najviac pomohlo...
Najväčší protest poľnohospodárov v našej novodobej histórii odštartoval vo štvrtok ráno v 37 mestách a trval niekoľko hodín. Na cesty vyrazilo 2 200 traktorov a 4 000 poľnohospodárov a na niekoľkých miestach skolabovala doprava. Na česko-slovenskom hraničnom priechode Hodonín - Holíč sa stálo vyše hodiny, no lepšie to nebolo ani v niektorých častiach hlavného mesta.
Jasné požiadavky
Tento protestný akt skrsol z čírej frustrácie, ktorú iniciovali nariadenia Európskej komisie, a preto v Bratislave odovzdali Zastúpeniu Európskej komisie na Slovensku svoje požiadavky, ktoré vytvorili s poľnohospodármi z ostatných členských krajín, kde sa tiež vo veľkom protestuje. V hlavnom meste vystúpil aj predseda Slovenskej poľnohospodárskej komory Emil Macho.
„Máme priestor chovať a pestovať, nechceme byť obmedzovaní nariadeniami z Bruselu,“ upozornil s tým, že sa zvažuje generálny štrajk naprieč členskými štátmi EÚ. „Aj v dnešných dňoch počúvame politikov, ktorí hovoria, čo si počneme bez ocele a bez automobilov, ale málo počuť o tom, čo si počneme bez slovenského vidieka, bez pšenice, bez zvierat a bez potravín,“ zdôraznil a požiadal vládu, aby čo najskôr odoslala poľnohospodárom priame platby.
V iných rokoch ich totiž na účtoch mali z veľkej časti už v decembri. Minister pôdohospodárstva Richard Takáč sa zjavil na proteste v Nových Zámkov, hoci nebol pozvaný, a obratom prisľúbil vyriešenie problému s meškajúcimi platbami. „Podporujem požiadavky poľnohospodárov, aby sme zvýšili potravinovú sebestačnosť,“ vyhlásil. Ticho nakoniec neostal ani premiér Robert Fico, ktorý poľnohospodárom poslal do ulíc videoodkaz: „Na prvom mieste musí byť pre slovenskú vládu slovenský poľnohospodár a slovenský občan.“