5 % je ešte v poriadku
Dobrou správou je, že ak si svoju chybu uvedomíte včas, nesprávne tankovanie nemusí nevyhnutne znamenať katastrofu. Primiešanie až 5 % benzínu do nafty, ak sa včas identifikuje počas čerpania, vám môže umožniť vyviaznuť bez ujmy. Ak je však nádrž príliš plná na požadovaný 95-percentný pomer nafty, ďalší krok zahŕňa privolanie odťahovej služby, ktorá vaše vozidlo odvezie do servisu na vypustenie palivovej nádrže.
Ak si svoju chybu uvedomíte počas tankovania, bezprostrednou obavou sú náklady a nepríjemnosti spojené s vypustením nádrže. Rozhodujúcou chybou, ktorej sa treba vyhnúť, je otočenie kľúča v zapaľovaní. Aj keď motor nenaštartujete, rozsvietenie kontroliek na prístrojovej doske môže aktivovať palivové čerpadlo a potenciálne nasať benzín do palivového potrubia. Potom je nutné vypustiť a prepláchnuť nielen nádrž, ale aj palivové potrubie.
Najhorší scenár
V prípade moderných dieselových motorov so sofistikovanou technológiou môže mať nesprávne tankovanie vážne následky. Vysokotlakové palivové čerpadlá, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou týchto motorov, sa pri mazaní spoliehajú na naftu. Výmena nafty za benzín eliminuje tento mazací účinok, čo vedie k vnútornému treniu, rozpadu čerpadla a vzniku drobných kovových fragmentov.
Ohrozené sú aj vysokotlakové vstrekovače naftového motora, ktoré sú zodpovedné za presnú dodávku paliva. Kvôli kovovým mikročasticiam môže dôjsť k ich zablokovaniu, čo môže stáť v tom lepšom prípade stovky eur za výmenu niekoľkých vstrekovačov. Korozívne vlastnosti benzínu môžu ďalej poškodiť tesnenia, čo si vyžaduje dôkladnú kontrolu a prípadné prepláchnutie systému čistiacim prostriedkom.
Hoci jazda na krátku vzdialenosť s nesprávnym palivom nemusí vždy spôsobiť okamžité poškodenie, riziko je značné. Dlhodobé následky môžu byť nákladné, a aj keď nedôjde k okamžitému poškodeniu, proces vypúšťania a preplachovania palivového potrubia a motora je prácnejší ako riešenie výlučne nádrže.