Expert na dopravu Ján Bazovský súhlasí s tým, že vek vodičov, ktorí môžu riadiť autobusy, by sa mal znížiť. Možné vládne riešenie pokladá len za kozmetickú záplatu. „V prvom rade vedenie autobusu je mimoriadne zodpovedná práca. Zvýšená zodpovednosť si vyžaduje aj zvýšené odmeňovanie. Najväčší kameň úrazu je, že sú minimálne zaplatení,“ skonštatoval.
Je toho názoru, že ak by mali plat 2 500 eur a vyššie, nebude sem treba nikoho ťahať. Upozornil aj na ďalšie riziko. „Cudzinec musí byť zaškolený. Príprava toho vodiča tiež niečo stojí. A keď si po dvoch mesiacoch povie, že sa na to vykašle, zas bude treba iného. Negarantuje to stabilitu prepravy,“ uzavrel.
Pracuje u nás 160 ľudí z krajín mimo EÚ
Jozef Vozár, hovorca Dopravného podniku Bratislava
Vzhľadom na pretrvávajúci stav nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily naprieč celým odvetvím DPB víta predĺženie udeľovania národných víz. DPB v minulosti robil úspešne nábor na Ukrajine a v Gruzínsku, pričom práve z Ukrajiny doposiaľ zamestnáva najviac zahraničných kolegov. Okrem toho má DPB vodičov a zamestnancov na iných pozíciách aj zo Srbska, z Čiernej Hory alebo Bieloruska. K dnešnému dňu pracuje v DPB zhruba 160 pracovníkov z krajín mimo EÚ.
Máme s nimi dobré skúsenosti
Peter Stach, hovorca ARRIVA Slovakia
ARRIVA na Slovensku v súčasnosti zamestnáva 1 800 vodičov autobusov, medzi ktorými je aj viac než 100 kolegov zo zahraničia. Skúsenosti s ich prácou sú dobré, po získaní potrebných dokladov, doplnení kvalifi kácie a zvládnutí základov slovenského jazyka sú pripravení plnohodnotne vykonávať prácu vodiča. Nedostatok vodičov v autobusovej doprave je nielen slovenský, ale celoeurópsky problém. Na Slovensku dlhodobý nedostatok vodičov výrazne zhoršila zmena zákona, ktorá zvýhodnila odchod do predčasného dôchodku po odpracovaní 40 rokov.