Kabinet Roberta Fica chce cudzincami zaplátať dieru v našej verejnej doprave. Chýbajúca pracovná sila v danej oblasti totiž často vedie k rušeniu spojov či meškaniu, čo pociťujú bežní ľudia cestujúci napríklad ráno do práce. Riešením má byť zjednodušenie možnosti pracovať u nás pre občanov z vybraných tretích krajín, a to v profesiách vodič autobusu, ako aj šofér ťažkého nákladného vozidla a kamióna.
Vláda sa preto chystá zvýšiť počet národných víz u vodičov autobusu z 200 na najviac 2 000 ročne. Tieto víza sa zatiaľ udeľujú na čas trvania zamestnania, maximálne na jeden rok. Po novom by tak mohli Slováci za volantom vídavať Indov či Filipíncov. Už dnes v dopravných podnikoch pracujú mnohí cudzinci, najmä z Ukrajiny či balkánskych štátov.
Nízke mzdy
Dopravný analytik Jozef Drahovský uznáva, že ide o jeden zo spôsobov, ako vyriešiť tento akútny problém. Považuje to však len za hasenie kritického stavu. „Takýto postup volia viaceré krajiny. Ak to má byť úspešné, je potrebné pre nich spraviť špeciálne školenia, aby chápali zvyklosti dopravy na Slovensku, ktoré sú veľakrát diametrálne odlišné než u nich doma,“ povedal pre Nový Čas.
Podľa neho sa treba do budúcna zamerať na návrat vzdelávania vodičov z povolania do stredných škôl. Po zmene zákona s podmienkou veku až 21 rokov dané vzdelávanie zaniklo a teraz títo vodiči na pracovnom trhu chýbajú. Neuváženou zmenou sme si tento problém vlastne vyrobili sami.
Zanedbali sme výchovu a finančné ohodnotenie. „Veľa vodičov, ak dostane finančne atraktívnejšiu ponuku, tak zmení profesiu, alebo odchádza do zahraničných dopravných spoločností mimo Slovenska,“ dodal.