Obe organizácie upozorňujú, že problémom prehustenej bratislavskej dopravy nie sú primárne zápchy, ale to, čo z nich plynie - emisie. Merania realizovali odborníci z nemeckej organizácie Deutsche Umwelthilfe (DUH). Na demonštráciu zlej kvality ovzdušia v uliciach sa odborníci vybrali na prechádzku, ktorá viedla od Hodžovho námestia cez Štefánikovu a Šancovu ulicu až po Račianske mýto.
V teréne sledovali dva druhy znečistenia. Oxidy dusíka a ultrajemné prachové častice. „Výsledky z analýzy meraní ukazujú naozaj vysoké hodnoty oxidu dusíka aj ultrajemných častíc, ktoré predstavujú riziko pre zdravie,“ konštatovala Hanna Rhein z Deutsche Umwelthilfe.
„Ak chce Bratislava ochrániť zdravie svojich obyvateľov, je nutné, aby sa podnikli účinné kroky na znižovanie množstva dopravy v jej uliciach,“ doplnila s tým, že v meste je viac áut, ako napríklad vo Viedni.
Možné riešenia?
Na to, že ide o problém, pred ktorým nemôžeme zatvárať oči, upozornil aj prezident Cyklokoalície Dan Kollár. „Potrebujeme svedomitejšie monitorovať jeho kvalitu na väčšom množstve lokalít a zároveň realizovať riešenia, ktoré znížia atraktivitu individuálnej automobilovej dopravy a zlepšia podmienky,“ uviedol Kollár s tým, že situáciu môže zlepšiť viac chodcov, ktorí namiesto toho, aby sa vyvážali, prejdú pár kilometrov pešo, či výstavba cyklistickej infraštruktúry, kvalitnejšia verejná doprava či zníženie maximálnej povolenej rýchlosti.