Z lásky dokážeme robiť veľké veci, napríklad ísť za ňou aj na kraj sveta. A čo tak z lásky nakupovať viac domácich potravín? O to lepšie, že za nimi tak ďaleko cestovať nemusíte, pretože v priemere najviac vystavení slovenských produktov má podľa posledných prieskumov Kaufland.* Na domácom trhu vedie s priemerným počtom vystavení 6 302 výrobkov. A nie je to náhoda, reťazec si totiž na podpore domácich výrobcov dáva špeciálne záležať. Dodávateľom so sídlom na Slovensku za ich produkty počas posledných troch obchodných rokov zaplatil takmer 2 miliardy eur.
Sortiment K – Z lásky k tradícii má slovenskú DNA
Lokálne potraviny, ktoré majú v rodnom liste zapísané Slovensko, sú zárukou kvality a čerstvosti. Ovocie a zeleninu z našich polí dodávatelia zbierajú v čase ich prirodzenej zrelosti, často už na ďalší deň po zbere končia v regáloch. A kto si v Kauflande vyberá domáce mlieko, šunku či zemiaky, môže si byť istý aj tým, že sú vyrobené a dopestované s láskou.
Obchodný reťazec domácich výrobcov považuje za dôležitých partnerov. „Spolupracujeme s viac ako 500 slovenskými dodávateľmi, pričom 120 z nich sú malí regionálni producenti, ktorí nemajú kapacitné možnosti zásobovať celú sieť predajní, ale dostali príležitosť dodávať svoje výrobky do našich prevádzok v blízkom okolí. Predajný priestor poskytujeme aj remeselným pivovarníkom alebo vinárom, ktorých sa takto snažíme podporovať,“ hovorí Richard Bendík, riaditeľ nákupu v spoločnosti Kaufland, ktorá sortiment slovenských potravín pravidelne rozširuje. Aj preto v roku 2018 uviedla na trh privátnu značku K-Z lásky k tradícii, ktorú dnes od mliečnych či mäsových výrobkov až po zeleninu tvorí vyše sto výrobkov. A čím sú také výnimočné? Vo svojej DNA majú slovenský pôvod, lebo ich na Slovensku vyrábajú domáci dodávatelia.
Kedysi malí pestovatelia, dnes lídri na trhu aj vďaka reťazcu
Kaufland vlani ponúkol v sortimente takmer 50 tisíc ton „tunajšej“ zeleniny a ovocia. „Od slovenských pestovateľov pochádza až 50 percent u nás predávaného ovocia a zeleniny, ktoré sa dajú vypestovať v našich klimatických podmienkach,“ pokračuje Richard Bendík a pripomína, že Kaufland predáva tovar, ktorý sa na Slovensku vypestuje na 2 979 hektároch, čo predstavuje rozlohu 4 173 futbalových ihrísk.
Spoločnosť Zeleninárska z Kráľovej pri Senci, ktorá do predajní pod červenou strechou dodáva najmä zemiaky, ale tiež petržlen, mrkvu, cibuľu či cesnak, pred rokmi začínala ako malá rodinná farma. „Najskôr sme na výmere 7 hektárov vysadili zemiaky, o ktoré sa starali len členovia našej rodiny. Nasledujúci rok sme pestovateľské výmery zvýšili, pribudlo nám zopár zamestnancov a postupne sme do ponuky pridali aj ďalšie druhy zeleniny,“ vysvetľuje Jozef Zruban zo Zeleninárskej, ktorá denne dokáže zabaliť až 400 ton zeleniny, takže čerstvé zásoby ponúka zákazníkom v regáloch reťazca počas celého roka. „Naše plodiny majú certifikát GLOBALG.A.P aj IFS, čo zaručuje najvyššiu bezpečnosť pri pestovaní a stali sa aj súčasťou produktového radu K-Z lásky k tradícii, ktorý má na kvalitu tie najvyššie nároky. Do týchto balení zeleniny vkladáme to najlepšie z najlepšieho, čo sa na našich poliach urodilo. Záujem o naše produkty majú aj trhy v Maďarsku, Česku alebo v západnej Európe, ale objemy určené na vývoz musíme obmedzovať, pretože uprednostňujeme slovenských zákazníkov,“ tvrdí Jozef Zruban.
Najviac domácich produktov na jednom mieste
Nedá sa a nejde to, tieto slová Zeleninárska pri spolupráci s Kauflandom nepozná. „Keď prídu situácie, že sa niektorá plodina veľmi dobre predáva, mohlo by sa stať, že nasledujúci deň by na pultoch predajní chýbala. Vtedy ju reťazec doobjednáva v neskorých popoludňajších hodinách, no už ráno musia byť zásoby zeleniny v centrálnom sklade. Aj preto k strojom a k baliacim linkám nastupujeme aj večer a v noci,“ hovorí obchodný riaditeľ a prezrádza, že práve vďaka Kauflandu dosiahla Zeleninárska takú úroveň pestovania, ktorou dnes môže konkurovať zahraničiu. Každoročne investuje do modernej poľnej mechanizácie, do závlahových sústav, do klimatizovaných skladov a z kedysi malej rodinnej farmy sa tak stal najväčší dodávateľ zemiakov reťazca. „Domáci výrobcovia a pestovatelia potrebujú nielen stabilný odbyt na svoje produkty, ale aj silného a férového partnera, ktorým pre nich rozhodne sme,“ konštatuje Richard Bendík a dodáva: „S mnohými spolupracujeme viac ako dvadsať rokov, pomáhame im rásť a naši zákazníci si tak môžu byť istí, že v predajniach Kauflandu nájdu najširšiu ponuku kvalitných slovenských produktov.“
Prečo sa teda pri nákupe potravín oplatí spoliehať na tie domáce? Nielen preto, že sú kvalitné a čerstvé, ale najmä z lásky. Z lásky k Slovensku.
*porovnanie reťazca Kaufland s ostatnými reťazcami na slovenskom maloobchodnom trhu na základe výsledkov prieskumu Spotrebiteľského panelu GfK o podiele vystavenia slovenských výrobkov realizovaného v júli 2023.