Plastika Krista
Ukrižovaný, Veľký Šariš (okr. Prešov)
Rok: 1490
Nehybná „mŕtva“ socha Ukrižovaného poukazuje na otvorenosť Kristovej náruče, ktorý je schopný a ochotný prijímať každého človeka takého, aký naozaj je, napriek všetkým predsudkom či nepísaným spoločenským pravidlám. Plastika Krista symbolicky otvára náruč pre každú ovečku, prijíma ubíjaných, zaznávaných, utláčaných, aby im poskytol útechu v ich uzavretom svete.
Kópia da Vinciho?
Posledná večera, Majster tabúľ z Okoličného, Okoličné (okr. Liptovský Mikuláš)
Roky: 1506 - 1509
Pojem „Majster z Okoličného“, ktorý je uvedený pri vyobrazení Poslednej večere, skôr než konkrétneho umelca označuje dielenskú jednotku, ktorá zahŕňala viacero stolárov, sochárov, maliarov či pozlacovačov. Dielňa využívala obdobie prosperity spišských miest a rýchlo reagovala na vzrastajúci dopyt po spektakulárnych oltároch, pričom experimentovala s motívmi a technológiami. Posledná večera je inak slávna nástenná maľba renesančného umelca Leonarda da Vinci, ktorá je vyobrazená na čelnej stene refektára Kostola Santa Maria delle Grazie v talianskom Miláne. Dielo je mnohými učencami a historikmi považované za najväčšie výtvarné dielo na svete.
Zbraň rytierov
Dvojručný meč, Majster Nikodém, Nancy (vľavo)
Rok: 1334
Jeho zvláštnosťou je, že sa na ňom okrem mena výrobcu nachádza aj nápis v latinčine, v preklade znamenajúci: Patrón môj v Nancy, ktorý mi pomáhaš, mysli na mňa v dobrom až do konca. Dvojručný meč bol významným nástrojom v boji a využíval sa nielen pri sečných úderoch, ale aj pri obrane a odrazení útokov. Jeho dĺžka (do 2 metrov) umožňovala rytierovi blokovať a odrážať útoky protivníka a zároveň ho udržať v dostatočnej vzdialenosti. Dvojručné meče sa využívali pri útokoch na koni. Rytieri sa ním pokúšali zasiahnuť protivníka zhora smerom dolu vždy, keď sa k nim priblížil na koni.