Medzi významné zmeny, ktoré smernica prináša na úseku výberu mýta, podľa ministerstva dopravy patrí najmä spoplatnenie podľa emisií oxidu uhličitého (CO2). Jednozložková sadzba mýta sa zmení na viaczložkové - bude zahŕňať nielen poplatok za využívanie infraštruktúry, ale aj za externé náklady v dôsledku emisií CO2, za znečistenie ovzdušia, ako aj obmedzenie od oslobodenia z povinnosti platiť mýto či možnosť dodatočného spoplatnenia za dopravné zápchy. „Vzhľadom na možné dôsledky týchto zmien je potrebné nastaviť systém spoplatnenia v SR optimálne, pretože nesprávne nastavenie mýtnych sadzieb by znevýhodnilo našu krajinu v ekonomickom a dopravnom modeli ako tranzitnú trasu v rámci krajín stredoeurópskeho priestoru,“ upozornilo ministerstvo dopravy.
V rámci odborných diskusií zatiaľ uzatvorili viaceré okruhy prebratia smernice do slovenského právneho poriadku, pokiaľ ide o rozšírenie zložiek mýta a rozhodnutie, že SR nebude uplatňovať poplatok za kongescie. Pre určenie kritérií nového systému výberu mýta na Slovensku je podľa rezortu dopravy ešte potrebné nájsť najvýhodnejšie riešenia v podstatných okruhoch smernice - celková výška sadzieb mýta po započítaní jednotlivých zložiek a kategórií vozidiel podliehajúcich spoplatneniu a uplatnenie výnimiek uvedených v smernici. „S týmto cieľom boli v uplynulom období vypracované príslušné odborné analýzy slovenských akademických inštitúcií obsahujúce návrhy riešení optimálneho nastavenia mýtnych sadzieb. V súčasnosti prebieha dôkladná analýza týchto akademických štúdií,“ dodalo ministerstvo.