Podľa údajov z prieskumu komisára pre deti až 58 % slovenských detí trávi na mobile denne takmer 6 hodín. Dôsledok? Nevyspatosť, nesústredenosť, depresie, pocit samoty, šikana, neschopnosť prečítať knihu a digitálna závislosť. V mozgu sa podľa známeho českého neurológa dejú rovnaké procesy, ako keď je jedinec závislý od heroínu. A ešte jeden priam šokujúci údaj - úroveň schopnosti vyjadrovať sa je u dnešných detí rovnaká ako tá, ktorú mali pred vynájdením kníhtlače.
Ako vnímate iniciatívu ministerstva školstva?
- Ja ju veľmi vítam, lebo, keď bolo na ulici už veľmi veľa áut a začalo byť nebezpečné chodiť po uliciach, vymysleli semafory. Rovnako dnes sa digitálna revolúcia tak posunula, že sa to deťom vymyká z rúk a začínajú s tým mať vážne problémy - či už ide o závislosť či iné psychické problémy. A preto deťom treba pomôcť. Prvým krokom by mala byť práve regulácia používania mobilu v školách.
Čím je teda mobil v rukách žiakov na vyučovaní?
- Je pomôckou, ale aj hrozbou. Chcem zdôrazniť, že hrozba je tu dnes oveľa väčšia. Vieme, že duševné zdravie detí sa rapídne zhoršuje, depresia a úzkosti narástli o 30 až 40 %. Talianska organizácia pre pediatriu to povedala jasne. Čím viac času strávi dieťa na mobile a sociálnych sieťach, tým väčšia depresia. Významný český neurológ profesor Stránsky hovorí, že ide o digitálny heroín. Mozgová dráha závislosti od heroínu je rovnaká ako závislosti od mobilu. Mobil sa nám vymkol z ruky a deťom treba pomôcť a začať tam, kde trávia najviac času - v škole.