A získané informácie v praktickom živote využili. Napríklad výsledky 15-ročných slovenských žiakov v medzinárodnom testovaní PISA 2022 sú tragické. Po spracovaní výsledkov 2022 z oblasti čitateľskej gramotnosti identifikovali 35,4 % slovenských žiakov, ktorí nedosahujú v tejto oblasti ani základnú úroveň. Ako je preto potrebné pracovať s deťmi nielen doma, ale aj v školách?
Jedným z dôvodov nízkej úrovne čitateľskej gramotnosti je aj preferovaný spôsob výučby. „Podľa starších aj novších dát z rôznych výskumov, napr. To dá rozum, komplexné aj tematické správy Štátnej školskej inšpekcie, sa ukazuje, že vyučujúci preferujú najmä odovzdávanie hotových vedomostí žiakom prostredníctvom výkladu učiva. Omnoho menej sa v školskej praxi pracuje s textami rôzneho charakteru,“ uvádza Petra Fridrichová z odboru podpory formálneho vzdelávania Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.
Ste neustále v strese? Čítanie vás môže zachrániť: Prekvapí vás, ako málo stačí
Rodičia deťom prestávajú čítať
Často sa stáva, že po nástupe dieťaťa do školy, keď sa už učí čítať samo, rodičia prestávajú deťom čítať. „Myslím si, že prestávajú čítať svojim deťom príliš skoro. Deti sa sústredia na techniku čítania, tomu je/bolo prispôsobené aj školské vzdelávanie. Učenie sa čítať a zdokonaľovanie techniky čítania predstavujú pomerne náročné procesy, pri ktorých do úzadia ustupuje zážitok a pozitívne emócie, ktoré dieťa v spojení s knihou malo v predchádzajúcom období jeho života,“ zdôrazňuje Ivana Pichaničová z odboru podpory formálneho vzdelávania Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.
Problémy digitálneho vnímania
Známa neurologička a odborníčka na procesy čítania Maryanne Wolfová hovorí, že v súvislosti s rozvojom digitálnych technológií sa zmenil spôsob, akým konzumujeme médiá vrátane textu. „Čítanie sa podľa nej presúva medzi obrazovkami a stimuluje ľudský mozog úplne inak ako sústredené čítanie statického textu v knihe alebo v časopise. Digitálne médiá v súčasnosti navyšujú objem a množstvo vizuálnych podnetov, a tým aj informácií, ktoré sa v čase menia. Pri ich recepcii máme oveľa menej času na ich vnímanie a spracovanie či prepojenie s už uloženými základnými informáciami,“ ozrejmila Zuzana Kováčová Švecová, pedagogička na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici.
Čitateľská gramotnosť je jednou zo zložiek funkčnej gramotnosti, ako ju chápe výskum OECD PISA, predstavuje schopnosť žiakov použiť čitateľské zručnosti pri riešení problémov bežného života.