Priame porovnanie
Zlá finančná situácia môže postihnúť kohokoľvek, no šetrenie v tomto prípade je veľmi nešťastným riešením. Aby bolo úplne jasné, aké riziká nevyhovujúce pneumatiky prinášajú, eBay vyrazil na skúšobnú jazdu s dvoma rovnakými crossovermi Ford Puma. Jediné, čo ich od seba odlišovalo, bolo ich obutie. Jedno auto využívalo novú súpravu Continental SportContact 7, na druhom boli rovnaké pneumatiky zodraté na zákonnú minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm. Výsledky testu by mali byť varovným prstom pre každého, kto ignoruje opotrebenie pneumatík svojho vozidla. Pri rýchlosti 112,65 km/h Puma s novými pneumatikami zabrzdila na mokrom studenom asfalte na dĺžke 60,7 metra. V prípade druhého modelu so zodratými pneumatikami sa brzdná dráha predĺžila o 14,9 m, celkovo na 75,6 m. Nárast zodpovedá takmer štyrom dĺžkam samotného vozidla. Auto s obutím s opotrebovanejším dezénom bolo horšie ovládateľné a systém kontroly stability musel pracovať intenzívnejšie, aby udržal Pumu v smere jazdy. Brzdná dráha pri rýchlosti 96,56 km/h sa predĺžila zo 42,6 m na 55,1 m. Bol to skôr jednoduchý test než analýza vo vedeckých podmienkach, no aj tak to dostatočne demonštruje riziko, do ktorého mnoho vodičov dobrovoľne vstupuje.
Ako zistiť vek pneumatiky?
Každá pneumatika určená pre automobily má na boku „rodný list“, pomocou ktorého sa dá zistiť jej vek. Toto takzvané DOT číslo (Department of Transportation) nájdete na vonkajšej bočnici. Príslušné číslo pozostáva zo štyroch číslic v oválnom ráme. Dekóduje sa veľmi jednoducho: prvé dvojčíslie určuje kalendárny týždeň a posledné dve čísla zasa rok, v ktorom bola pneumatika vyrobená. DOT 1610 tak znamená, že pneumatika bola vyrobená v 16. kalendárnom týždni roku 2010.
Odkladanie nákupu
Zistenia vykonané medzi britskými vodičmi sú viac ako znepokojivé. Až 39% uviedlo, že opotrebované pneumatiky vymieňajú iba vtedy, ak zlyhajú počas technickej kontroly. 27% zasa pripúšťa, že aj po odporúčaní na výmenu po návšteve technickej kontroly čakajú s kúpou ešte „niekoľko“ mesiacov. Najšokujúcejšie sú tvrdenia 11% vodičov, ktorí napriek varovaniu o nevyhovujúcom stave pneumatiky pristúpia ku kúpe až po ďalšom zlyhaní na technickej kontrole. Štatistiky z prieskumu pochádzajú od online predajcu eBay, ktorý vykonal prieskum trhu. Zistilo sa, že jeden z 10 vodičov odložil nákup nových pneumatík niekedy v období posledných troch rokov kvôli zlej finančnej situácii.
7 rokov je maximum
Neexistuje žiadne pevne dané pravidlo, ktoré by hovorilo o tom, kedy je pneumatika príliš stará a je čas vymeniť ju za novú. Vodič by však nemal čakať na hraničné opotrebovanie dezénu alebo až prasknutie pneumatiky. Pneumatiky sú z veľkej časti vyrobené z gumy. Aj tento materiál však časom stvrdne a skrehne. To zohráva úlohu nielen pri zimných pneumatikách, ktorých zmes je o niečo mäkšia v porovnaní s letnými, aby mali tie správne vlastnosti na snehu. Zimné pneumatiky by sa mali meniť približne po šiestich rokoch, pri letných to môže byť vo výnimočných prípadoch sedem. Po uplynutí tejto doby má výmena pneumatík za nové zmysel. Samozrejme, nedá sa určiť všeobecne platné pravidlo maximálneho veku pneumatiky, keďže jej vlastnosti vo veľkej miere závisia od spôsobu skladovania.