Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
12.03.2024 15:00 | Správy | Servis

Nečakajte s kúpou pneumatík príliš dlho: Môže to mať fatálne následky! Na tieto veci si dajte pozor

Ruku na srdce. Tiež patríte medzi vodičov, ktorí kupujú nové pneumatiky až v poslednom možnom okamihu? Pozor, aby sa vám toto odsúvanie škaredo nevypomstilo. Podľa štúdie britského online predajcu eBay alarmujúco vysoký počet vozidiel jazdí s nedostatočným dezénom pneumatík - často menej ako 1,6 mm. Takýto stav je nielen nelegálny, ale môže mať aj reálne fatálne následky.

Priame porovnanie

Zlá finančná situácia môže postihnúť kohokoľvek, no šetrenie v tomto prípade je veľmi nešťastným riešením. Aby bolo úplne jasné, aké riziká nevyhovujúce pneumatiky prinášajú, eBay vyrazil na skúšobnú jazdu s dvoma rovnakými crossovermi Ford Puma. Jediné, čo ich od seba odlišovalo, bolo ich obutie. Jedno auto využívalo novú súpravu Continental SportContact 7, na druhom boli rovnaké pneumatiky zodraté na zákonnú minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm. Výsledky testu by mali byť varovným prstom pre každého, kto ignoruje opotrebenie pneumatík svojho vozidla. Pri rýchlosti 112,65 km/h Puma s novými pneumatikami zabrzdila na mokrom studenom asfalte na dĺžke 60,7 metra. V prípade druhého modelu so zodratými pneumatikami sa brzdná dráha predĺžila o 14,9 m, celkovo na 75,6 m. Nárast zodpovedá takmer štyrom dĺžkam samotného vozidla. Auto s obutím s opotrebovanejším dezénom bolo horšie ovládateľné a systém kontroly stability musel pracovať intenzívnejšie, aby udržal Pumu v smere jazdy. Brzdná dráha pri rýchlosti 96,56 km/h sa predĺžila zo 42,6 m na 55,1 m. Bol to skôr jednoduchý test než analýza vo vedeckých podmienkach, no aj tak to dostatočne demonštruje riziko, do ktorého mnoho vodičov dobrovoľne vstupuje.

Ako zistiť vek pneumatiky?

Každá pneumatika určená pre automobily má na boku „rodný list“, pomocou ktorého sa dá zistiť jej vek. Toto takzvané DOT číslo (Department of Transportation) nájdete na vonkajšej bočnici. Príslušné číslo pozostáva zo štyroch číslic v oválnom ráme. Dekóduje sa veľmi jednoducho: prvé dvojčíslie určuje kalendárny týždeň a posledné dve čísla zasa rok, v ktorom bola pneumatika vyrobená. DOT 1610 tak znamená, že pneumatika bola vyrobená v 16. kalendárnom týždni roku 2010.

Odkladanie nákupu

Zistenia vykonané medzi britskými vodičmi sú viac ako znepokojivé. Až 39% uviedlo, že opotrebované pneumatiky vymieňajú iba vtedy, ak zlyhajú počas technickej kontroly. 27% zasa pripúšťa, že aj po odporúčaní na výmenu po návšteve technickej kontroly čakajú s kúpou ešte „niekoľko“ mesiacov. Najšokujúcejšie sú tvrdenia 11% vodičov, ktorí napriek varovaniu o nevyhovujúcom stave pneumatiky pristúpia ku kúpe až po ďalšom zlyhaní na technickej kontrole. Štatistiky z prieskumu pochádzajú od online predajcu eBay, ktorý vykonal prieskum trhu. Zistilo sa, že jeden z 10 vodičov odložil nákup nových pneumatík niekedy v období posledných troch rokov kvôli zlej finančnej situácii.

 

Otvoriť galériu
7 rokov je maximum

Neexistuje žiadne pevne dané pravidlo, ktoré by hovorilo o tom, kedy je pneumatika príliš stará a je čas vymeniť ju za novú. Vodič by však nemal čakať na hraničné opotrebovanie dezénu alebo až prasknutie pneumatiky. Pneumatiky sú z veľkej časti vyrobené z gumy. Aj tento materiál však časom stvrdne a skrehne. To zohráva úlohu nielen pri zimných pneumatikách, ktorých zmes je o niečo mäkšia v porovnaní s letnými, aby mali tie správne vlastnosti na snehu. Zimné pneumatiky by sa mali meniť približne po šiestich rokoch, pri letných to môže byť vo výnimočných prípadoch sedem. Po uplynutí tejto doby má výmena pneumatík za nové zmysel. Samozrejme, nedá sa určiť všeobecne platné pravidlo maximálneho veku pneumatiky, keďže jej vlastnosti vo veľkej miere závisia od spôsobu skladovania.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Redakcia Auto Bild, Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Poľadovica v Bratislave.
Výstrahy pre dva kraje, vodiči by mali byť extra opatrní: TU hrozí poľadovica!
Ilustračné foto
Mimoriadna situácia na D1: V noci uzavrú dva dôležité úseky!
Pri nehode zahynulo až 6 ľudí. (Ilustračné foto)
Hororová čelná zrážka dvoch vozidiel: Zahynuli celé posádky z oboch áut!
Na sekundu jej zastalo srdce: Toto pochopia najme milovníci a majitelia mačiek
Na sekundu jej zastalo srdce! Biela mačka sa líškala majiteľke na okne, dramatický moment!
Že mu nebolo hanby spraviť niečo také (ilustračné foto)
Policajt obvinený z prijatia úplatku: Zvrat v prípade!
Bývalé sídlo Ústavu pamäti národa na Námestí SNP v Bratislave
Nežná revolúcia je kľúčovou udalosťou 20. storočia: Ústav pamäti národa vystríha pred súčasnou hrozbou!
 Pripomíname si už 31. výročie Nežnej revolúcie.
Mimoparlamentné strany si pripomínajú Nežnú revolúciu! Veľká kritika vlády: Tieto kroky ohrozujú demokraciu
Pápež František.
Pápež František sa obáva najhoršieho: Dochádza v Gaze ku genocíde?
Ilustračná fotografia.
Slovensko oplakáva stratu významnej osobnosti: Zomrel oceňovaný vedec!
Bratislavský hrad
Hlavné mesto si pripomína výročie Nežnej revolúcie: Aha, čo sa stane s Bratislavským hradom!
Na snímke Erling Haaland (Manchester).
Foto
Haaland má na stole novú zmluvu! Je tu však jeden háčik: Odíde z Man City?
Tokyo, Japan – January 2, 2019: In Japan, New Year's celebration ceremony will be held at the Imperial Palace in New Year. That day is January 2.Many citizens gather there and celebrate with the Emperor and the Royal Family. People will shake a lot of national flags and pray for happiness. Current Emperor retires April 30, 2019. On May 1, the Crown Prince attends the Emperor. ‘Heisei’ of the Japanese era will change to a new era.
Japonsko má veľké obavy z tejto krajiny: Pripravuje vojenské cvičenie!