Rozhoduje vek a pigment
Schopnosť oka prispôsobiť sa svetelným podmienkam sa mení s vekom. Odborníci upozorňujú, že ľudia v strednom a vo vyššom veku sú na oslepenie oveľa citlivejší než mladí vodiči, takže ich oči sa dlhšie prispôsobujú zmene intenzity svetla.
Napríklad, oči 55-ročného vodiča sa z oslnenia zotavujú až osemkrát dlhšie než oči 16-ročného človeka. Významným faktorom je aj farba očí. Svetlejšie oči sú na oslnenie oveľa citlivejšie, pričom kritickú úlohu zohráva makulárny pigment, ktorý sa akumuluje na žltej škvrne na sietnici oka. Zjednodušene možno povedať, že funguje ako polarizačné slnečné okuliare a filtruje svetlo dopadajúce na sietnicu. Dostatok tohto pigmentu dokáže odblokovať niektoré komponenty svetla, ktoré spôsobujú oslnenie.
Vietor na moste
Druhým rizikovým miestom sú mosty. Nad riekou vetru v pohybe nebránia budovy ani stromy. Navyše, v chladnom období vzniká vysoké nebezpečenstvo námrazy, keďže vzduch nad vodou je chladnejší a k tomu musíme pripočítať aj studenú mostnú konštrukciu a asfalt na nej. Toto riziko pretrváva aj na začiatku jari, keď mnohí ľudia podľahnú dojmu, že sa otepľuje a námraza nehrozí. To síce môže byť pravda, avšak teplomery merajú vzduch, nie teplotu vozovky.
Ako mohol ísť s takýmto autom na cesty? Všetko zachytili na video.
Zubaté slnko začiatkom jari nedokáže prehriať vzduch nad mrazivou vodou ani zohriať podchladenú mostnú konštrukciu. Na mostoch preto buďte v strehu najmä v skorých ranných hodinách a určite zložte nohu z plynu, ak je vozovka vlhká alebo mokrá. Sledujte aj jej farbu, ak zrazu radikálne sčernie, ide o znak zvýšenej vlhkosti, a teda aj zvýšeného rizika námrazy.