Keď sa končí les
Z hľadiska silného bočného vetra sú najrizikovejšie dve situácie: výjazdy z lesa a mosty. V tom prvom prípade nehovoríme o lesných cestách, ale okresných cestách, ktoré vedú cez zalesnenú oblasť. Kritický je najmä úsek, kde sa končí lesný porast alebo zastavaná oblasť a začína sa otvorená plocha, napríklad polia. Vodiči by mali v takomto úseku zbystriť pozornosť, chytiť volant obidvoma rukami a ak je to nevyhnutné, aj spomaliť.
Silný vietor môže totiž zafungovať ako baranidlo a automobil sfúknuť z vytýčenej trajektórie do priekop alebo do protismeru. A čím vyššia rýchlosť, tým je auto náchylnejšie na poryvy. Najviac sú ohrozené vozidlá s veľkými bočnými plochami, najmä kamióny a dodávky, no bočný vietor dokáže poriadne zamávať aj s ľahkými osobnými autami. A pokiaľ je vozovka mokrá, môžete mať rýchlo zarobené na nepríjemný šmyk. V kritických úsekoch ciest bývajú osadené dopravné značky Bočný vietor (A32).
Oslepenie vodiča
Mnoho vodičov zbystrí pozornosť najmä vtedy, ak prší či viditeľnosť znižuje hmla. Čo však také slnečné lúče? Ostré slnečné svetlo dokáže vodiča oslepiť na niekoľko sekúnd. A keďže pri rýchlosti 50 km/h prejde auto za jednu sekundu až 14 metrov, stáva sa doslova neriadenou strelou. Riziko oslepenia výrazne narastá práve koncom zimy a leta, pričom kritické býva najmä ráno, keď je slnko nízko nad obzorom. A pokiaľ je vozovka mokrá, efekt sa ešte zhoršuje.
Rovnako nepríjemné sú jazdy v lese pri prudkom striedaní tieňa a ostrého slnka, ktoré pripomínajú diskotékový stroboskop a ľudské oko má veľké problémy sa takým prudkým zmenám prispôsobiť. K ďalším rizikovým situáciám patrí výjazd z tunela. Ostré slnečné svetlo navyše dokáže dočasne zablokovať aj periférne videnie. Ak vám svieti slnko priamo do očí, zložte nohu z plynu. Situácia v premávke sa dynamicky mení a to, čo ešte pred chvíľou na ceste nebolo, sa tam môže nečakane objaviť. Napríklad chodec či cyklista.