Sviatky môžu vyjsť lacnejšie
Eva Sadovská, analytička WOOD & Company
- Ak by sme vychádzali z údajov za február, tak nákup potravín by nás vyšiel viac ako pred rokom o 3,1 %. Je však možné, aj vzhľadom na rôzne akcie a zľavy, že za veľkonočný nákup potravín budeme platiť mierne menej ako pred rokom, resp. porovnateľne. Zlacneli výraznejšie vajcia, ktoré sú symbolom Veľkej noci, múka aj niektoré mäsové výrobky. Naopak, viac platíme za mliečnu čokoládu, zemiaky a niektoré druhy ovocia či mäsa.
Na reštaurácie a hotely míňame viac
Marián Kočiš, analytik Slovenskej sporiteľne
- Bližší pohľad na spotrebu domácnosti podľa klasifikácie individuálnej spotreby ukazuje, že z 12 kategórií v minulom roku rástla medziročná spotreba iba v troch z nich: reštaurácie a hotely (+2,2 %), pošty a spoje (+0,3 %) a zdravie (+0,3 %). Podiel týchto kategórií na celkovej spotrebe však tvoril iba 12 %. Váhovo najdôležitejšie kategórie, kde patria potraviny a bývanie plus energie, ktoré tvoria až polovicu celkovej spotreby domácnosti, poklesli zhodne o -1,6 percenta. Najhlbší medziročný prepad sme v minulom roku videli v kategórii nábytku a bytového zariadenia, kde došlo k poklesu o 9,0 %
V EÚ je inflácia najnižšie od júla 2021
Tomáš Boháček, analytik 365.bank
- V medziročnom porovnaní bol najvýraznejší rast cien zaznamenaný v odvetví doprava, a to najmä v dôsledku zdraženia pohonných látok a cestovného autobusovej dopravy. Druhý najvýraznejší vplyv na rast cien mal odbor alkoholické nápoje a tabak (+0,16 p. b.), a to predovšetkým kvôli zdraženiu tabakových výrobkov. Naopak, pokles cien a najvyšší záporný príspevok k medziročnej inflácii bol vykázaný v odvetví odevy a obuv (-0,03 p. b.). Pri pohľade na celú EÚ je inflácia najnižšie od júla 2021, keď sa vo februári v priemere zvyšovala o 2,8 %. Inflácia na Slovensku je dnes až siedma najvyššia a vyššie ceny v jednotnej metodike majú napr. v Rakúsku, Nórsku či Estónsku. Aktuálne je neslávnym lídrom rastu cien Rumunsko (+7,1 %) a spomedzi krajín EÚ Chorvátsko (4,8 %).