Po 4 rokoch od prvého prihlásenia
Zaužívaný termín STK neopisuje úplne presne to, čo vás na kontrole čaká. Technická kontrola (TK) má za cieľ celkové posúdenie technického stavu vozidla, súčasťou procedúry je však aj emisná kontrola (EK), ktorá zasa skúma, či motor spĺňa stanovené limity emisií. Povinnosť absolvovať tieto kontroly majú majitelia všetkých vozidiel, ktoré sú prihlásené v evidencii SR. Nový osobný automobil čaká technická a emisná kontrola až po uplynutí štyroch rokov od prvého prihlásenia. Ďalšie lehoty sa nasledovne opakujú každé dva roky.
Pozor na pneu či brzdy
Osvetlenie na vozidle musí byť funkčné, taktiež aj manuálne alebo automatické nastavovanie výšky svetiel. Pneumatiky musia spĺňať minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm, musia byť schválené a zapísané v predloženom doklade o vozidle a tiež bez poškodení (aj rezerva). Nezabudnite na kontrolu prevádzkových kvapalín, ich hladinu a možný únik, ku ktorému nesmie dochádzať (voda, palivo, olej, brzdová kvapalina, kvapalina do ostrekovačov). Slabá účinnosť a nesúmernosť bŕzd bývajú jednou z častých príčin nevyhovenia automobilu počas technickej kontroly. Tento aspekt si však v domácich podmienkach nemáte ako s určitosťou skontrolovať. Čo však spraviť môžete, je preverenie účinnosti parkovacej (ručnej) brzdy zastavením vozidla v stúpaní a prezretie brzdových platničiek či kotúčov.
Dôkladná príprava
Príslušná stanica technickej kontroly preveruje napríklad brzdovú sústavu automobilu, riadenie, nápravy, kolesá, rám, karosériu, osvetlenie, svetelnú signalizáciu, zaťaženie životného prostredia (výfukové plyny), predpísanú povinnú výbavu a, samozrejme, identifikátory vozidla s údajmi uvedenými v dokladoch. Kontroluje sa, či sú všetky skrutky na kolesách, ak auto využíva puklice, dávajú sa dole, ale tiež otváranie dverí, viečka nádrže či sťahovanie okien. Doma si nezabudnite skontrolovať, či vám vo vozidle nechýba homologizovaný výstražný trojuholník, reflexný odev (v dosahu vodiča), autolekárnička (skontrolujte možné poškodenia a úplnosť), náhradné koleso, príručný zdvihák, kľúč na matice alebo skrutky, prípadne prostriedky na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky. Automobil musí mať čitateľné evidenčné číslo vozidla, výrobné číslo (VIN) a výrobný štítok. Čelné sklo nesmie mať na sebe praskliny s priemerom väčším ako 20 mm a v zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety. Na čelnom skle ani na predných bočných oknách nesmú byť tieniace fólie, na ostatných oknách len schválené fólie opatrené schvaľovacou značkou a s potvrdením o montáži fólií. Nezabudnite aj na kontrolu funkčnosti zvukového a svetelného výstražného znamenia.
Upravil mu brzdy, a potom sa už len smial: Vyzerá takto koniec najlepšieho kamarátstva?
Aké dokumenty si priniesť?
- Osvedčenie o evidencii vozidla
- V prípade zadržania takéhoto osvedčenia priniesť fotokópiu osvedčenia a doklad o jeho zadržaní
- Potvrdenie o montáži fólií, ak ich má vozidlo nalepené
- Protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo s pohonom na LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené týmto zariadením priamo od výrobcu
- Pri opakovanej technickej kontrole musíte predložiť aj protokol o predchádzajúcej technickej kontrole