Týmto deťom sa už takmer 20 rokov venuje aj Súkromná základná škola s materskou školou pre žiakov a deti s autizmom na Jozefskej ulici v Bratislave. Novému Času sa pri príležitosti Svetového dňa povedomia o autizme podarilo nahliadnuť do jej priestorov. Ako tu pedagógovia spolupracujú so žiakmi a čo si rodičia na svojich detičkách najviac vážia?
Súkromná základná škola s materskou školou na Jozefskej ulici funguje od roku 2006. Vznikla pôvodne ako experiment, keď sa v snahe o využitie nadobudnutých zručností a znalostí v intenzívnej práci s pedagógom, tzv. jeden na jedného, mali deti naučiť fungovať aj v kolektíve či hrať sa vo dvojici, byť čo najviac samostatné a vedieť funkčne komunikovať svoje potreby. Dnes je toto zariadenie uznávané pre svoj osobitý prístup vo vzdelávaní detí s poruchami autistického spektra.
Šité na mieru
Zariadenie k nim pristupuje s úctou a rešpektom v ich jedinečnosti a zároveň sa sústredí na dôkladnú vývinovú diagnostiku, ktorá predchádza na mieru ušitému výchovno-vzdelávaciemu plánu. Ten má každé dieťa vypracovaný a pani učiteľky tak presne vedia, ktoré oblasti treba rozvíjať, v čom má dieťatko silné, ale aj slabé stránky. Kľúčová je však spolupráca s rodičmi.
„Za takmer 20 rokov praxe sme zažili rodičov, ktorí nerešpektovali nadstavené pravidlá spolupráce. Našťastie by sa dali spočítať na prstoch ruky. Bez fungujúcej spolupráce odborník - dieťa - rodič nemôžeme očakávať ani výsledky. Nestačí zaplatiť školné a pasívne očakávať výsledky. Tak to nefunguje. Mali sme v starostlivosti deti, keď trvalo mesiace, kým sme začali vnímať progres," prezradila učiteľka Dagmar Šuranová.