Aj na Slovensku sme sa mohli presvedčiť, že zvládnuť letné horúčavy v niektorých regiónoch bez klimatizácie je takmer nemožné. Povodne spolu s ničivými veternými smršťami i zimy bez snehu začínajú byť štandardom. Pokiaľ niečo nezmeníme, budúcim generáciám sa tu bude žiť oveľa horšie.
Ako Svetový deň Zeme vznikol?
Keď v roku 1969 v Santa Barbare v Kalifornii unikla do oceánu obrovská ropná škvrna, znepokojený senátor a ekologický aktivista, Gaylord Nelson, vyzval univerzitných študentov, aby sa viac venovali ochrane životného prostredia. Už o rok Stanfordova univerzita v Kalifornii zorganizovala prvé masové pripomenutie Dňa Zeme.
Akcia mala úspech, výsledkom bolo prijatie zákona o čistom ovzduší, ako aj založenie Agentúry na ochranu životného prostredia v USA. V roku 1990 sa pridalo približne 200 miliónov ľudí zo 141 krajín a pripravili tak pôdu pre Summit Zeme v Rio de Janeiro. Senátor Nelson získal najvyššie vyznamenanie udeľované civilným osobám v Spojených štátoch, Prezidentskú medailu slobody.
Ochrane našej planéty venujeme čoraz väčšiu pozornosť aj u nás doma. Organizuje sa čistenie a zber odpadkov v blízkom okolí alebo výzvy na výmenu auta za mestskú hromadnú dopravu, bicykel či vlastné nohy. Aj malé kroky sa počítajú, preto nezabúdajme na triedenie odpadu, obmedzovanie plastov v našich domácnostiach alebo na nákup potravín, ktoré sú sezónne a lokálne. Napríklad na mieste, kde majú ochranu klímy a znižovanie emisií pevne ukotvené v obchodnej stratégii.
Aj takto sa dá ušetriť
Kaufland už roky chráni klímu cez rôzne opatrenia – napríklad tak, že svoje predajne stavia ohľaduplne. Preferuje lokality, na ktorých sa už v minulosti stavalo, a stavebnú sutinu využíva pri stavbe nových predajní, takže neskončí na skládke. Ohľaduplnosť voči životnému prostrediu vidieť hneď na parkovisku, vďaka efektívnemu osvetleniu sa ušetrí viac ako milión Kilowatthodín (energie).
Obľúbený reťazec využíva 100 % zelenej energie, inštaluje fotovoltický systém na strechy predajní, ktorý dokáže znížiť ročnú spotrebu externej energie o približne 15 až 20 % na predajňu. Špeciálne panely nájdete na streche centrálneho skladu v Ilave aj na viacerých predajniach, vrátane tej v Záhorskej Bystrici v Bratislave. Na stavbu zelenej predajne budúcej generácie bolo použité drevo namiesto betónu, menej totiž zaťažuje životné prostredie a zanecháva nižšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s ostatnými materiálmi.
Jedným z riešení, ako znižovať produkciu emisií, bola aj výmena chladiacich vitrín bez dvierok za tie s dvierkami. Malá zmena, a čo dokáže – každá prerobená predajňa takto dosahuje ročnú úsporu elektrickej energie o približne 290 000 kWh. Pre lepšiu predstavu, je to priemerná spotreba takmer 128 domácnosti v bytovom dome na Slovensku za rok.
Vedeli ste, že v Kauflande hreje chlad?
Namiesto palív, ako je olej, plyn alebo drevo, známy predajca potravín vykuruje svoje predajne z veľkej časti odpadovým teplom z chladiacich regálov. Vďaka rekuperácií sa teplo stáva užitočným nielen v zime, v lete totiž nainštalované kompresory vyrábajú dostatok chladu pre podlahové chladenie.
Dnes už nestačí, aby bol obchodný reťazec iba miestom, kde sa predávajú potraviny. Dôležitý je tiež jeho šetrný prístup k planéte. Pokiaľ sa chcete pridať, začnite drobnosťami. Do predajne v blízkosti bydliska nejazdite autom, zoberte si vlastnú nákupnú tašku a jedlom zbytočne neplytvajte. Ak vám záleží na podpore našich domácich dodávateľov a znižovaní uhlíkovej stopy vytvorenej prepravou produktov, nezabúdajte, že najviac slovenských výrobkov nájdete v Kauflande.
*porovnanie reťazca Kaufland s ostatnými reťazcami na slovenskom maloobchodnom trhu na základe výsledkov prieskumu Spotrebiteľského panelu GfK o podiele vystavenia slovenských výrobkov realizovaného v júli 2023.