Elektronické útoky znefunkčňujú satelitné navigácie, takže lietadlá si nie sú isté trasami a majú problém povedať ostatným, kde sa nachádzajú. Falošné údaje nútili lietadlá zatáčať a klesať, aby sa vyhli fiktívnym prekážkam, ktoré tam v skutočnosti neboli. Zdroje z odvetvia varujú, že je to mimoriadne nebezpečné, informuje The Sun.
Za osem mesiacov do konca marca zaznamenalo v pobaltskom regióne problémy so satelitnou navigáciou 2 309 letov spoločnosti Ryanair a 1 368 lietadiel spoločnosti Wizz Air. Zasiahnutých bolo aj 82 letov spoločnosti British Airways, sedem letov spoločnosti Jet2, štyri lety spoločnosti EasyJet a sedem letov spoločnosti TUI.
Zdroje, ktoré portál bližšie nešpecifiukuej, tieto komplikácie a útoky na lietadlá pripisujú ruskému vodcovi Vladimirovi Putinovi. Zahŕňať majú rušenie a spoofing. Rušenie prehlušuje skutočné signály zo satelitov vrátane GPS a európskeho systému Galileo. Spoofing využíva falošné signály na oklamanie lietadla, aby si myslelo, že sa nachádza niekde, kde nie je. Zdroj z odvetvia uviedol: "Informácie od Rusov sú falošné. Je to mimoriadne nebezpečné."
V januári európsky dozorný orgán pre leteckú bezpečnosť označil rušenie a spoofing za "útoky", ale neuviedol, kto za nimi stojí. Európska agentúra pre bezpečnosť letectva zorganizovala summit s celosvetovým orgánom zastupujúcim letecké spoločnosti s cieľom čeliť tejto hrozbe. Luc Tytgat, šéf EASA, povedal: "Zaznamenali sme prudký nárast útokov na tieto systémy, čo predstavuje bezpečnostné riziko."