Terénu sa nebojí
Dacia Duster s pohonom všetkých kolies so svetlou výškou 217 mm využíva v teréne dobre naladenú elektroniku a kamerový systém, ktorý vidí na všetky strany. Auto má chránený podvozok, výborného asistenta zjazdu z kopca a offroadový režim, ktorý informuje vodiča o náklone a prejazdových uhloch. V teréne SUV subjektívne prekvapilo, prechod na modernejšiu platformu nezmenil jeho drsnú náturu. Nečakaný bol najmä silný záťah aj pri nízkych otáčkach. Krútiaci moment motorizácie TCe 130 je totiž podporený elektrickou zložkou pohonu, čo umožňuje bezproblémový rozjazd aj pri plnom obsadení a vo veľkom stúpaní. Ďalšou pomocou je kratšia prvá rýchlosť prevodovky v prípade 4x4. Elektronika pri preklze zasahuje presne tak, aby maximálne podporila vodiča. Oproti minulosti inžinieri najviac pracovali práve na nej, zatiaľ čo „hardvér“ pohonu všetkých kolies zostal rovnaký.
Aj ako hybrid
S hybridným variantom Dacie Duster sa jazdilo veľmi príjemne, pričom pri diaľničnej jazde rýchlosťou 120 km/h dosahoval spotrebu 5,5 litra na 100 km. Pohon je citlivo naladený a prepínanie medzi elektromotorom a tým spaľovacím prebiehalo nebadane. Hybridný model ukazuje, ako sa Duster a značka Dacia posunuli v oblasti automobilovej techniky. Samozrejme, treba si zaň priplatiť, Duster však ponúka aj cenovo dostupnejšie verzie, napríklad TCe 130 s pohonom prednej nápravy. Mild hybridný trojvalec prekvapí svojím elánom a poteší spotrebou. Opäť môžeme z praxe zatiaľ spomínať len tú diaľničnú. Pre túto motorizáciu platí, že na diaľnici spotrebovala približne 6,3 litra na 100 km pri rýchlosti 120 km/h, a to aj napriek striedaniu výšok a častým zmenám tempa kvôli tunelom. Pre reprezentatívny údaj o spotrebe paliva v kombinovanom režime si budeme musieť počkať na domáci test. Jedno je však isté - vyššia ako na diaľnici nebude. Mimochodom, do ponuky neskôr dorazí aj overené LPG.
Priestor na zlepšenie
Samozrejme, orientácia Dacie Duster na priaznivú cenu a náklady sa musí niekde prejaviť. Tento fakt je citeľný na slabšom odhlučnení predných okien či na absencii mäkčených lakťových opierok na predných dverách. Aj predné sedadlá sú stále menšie a jednoduchšie, hoci sa pracovalo na ich zlepšení. Ďalším aspektom, kde sú viditeľné kompromisy, je navigácia, ktorá je pomalá, dlho trvá jej prvotné načítanie a reaguje pomaly, keď musí trasu prepočítavať. Na druhej strane však v kabíne cítiť obrovský progres, naše autá boli vybavené digitálnou prístrojovkou, veľkým centrálnym displejom, pokročilým kamerovým systémom a množstvom asistenčných systémov. Tie sa dajú ľahko konfigurovať a viete ich vypínať či zapínať na to určeným fyzickým tlačidlom. To sa už dnes často nevidí!
Ten podvozok!
Najväčšie zlepšenie sme si všimli v oblasti podvozka. Je tuhší v zákrutách, ale zároveň si udržiava charakteristický komfort, neprišiel oň ani na 18” diskoch kolies. Auto jazdí dynamickejšie, modernejšie a je predvídateľnejšie. Dorovnalo trhový štandard a z hľadiska podvozka tu rozhodne nemožno hovoriť o žiadnych kompromisoch. Skôr naopak, je silnou stránkou bestselleru Dacie. Vynikajúca platforma s nižším ťažiskom zabezpečuje moderné jazdné vlastnosti, pričom auto je stále veľmi pohodlné a dokáže hladko prekonať aj väčšie nerovnosti. Po rozbitej poľnej ceste sme s Dusterom prešli bezmála 10 kilometrov a jamy či vytŕčajúce skaly ho poriadne preverili. Páčilo sa nám, že v kabíne všetko držalo a nič nehrkotalo. Interiér je poskladaný kvalitne a vyhotovený robustne. A taký je aj celý Duster!